Haberler

“Perakendenin, çalışan gözünde meslek olabilmesi için haftada 1 gün tatil şart”


Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF), Sürdürülebilirlik Akademisi tarafından bu yıl 26-27 Mayıs tarihlerinde ikincisi düzenlenen Sürdürülebilir Perakende Konferansı’nda perakende sektöründe sürdürülebilir başarı elde etmenin yollarını katılımcılarla paylaştı. Dünyanın en önemli 50 konferansı arasında gösterilen organizasyonda TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek, Türkiye’nin en çok istihdam sağlayan 3’üncü sektörü olan perakendede, sürdürülebilir başarı, müşteri memnuniyeti, e-ticaret ve teknoloji yatırımı ile birlikte perakende yasasını değerlendirdi.

Sürdürülebilirlik Akademisi tarafından bu yıl ikincisi düzenlenen Sürdürülebilir Perakende Konferansı, 26-27 Mayıs tarihlerinde Park Bosphorus Otel’de gerçekleştirildi. Perakende sektörünün tüm marka ve paydaşları için, yeni ekonomik düzende küresel perakende dünyasının bir parçası olmalarını sağlayacak yol haritalarının belirlenmesi amacıyla düzenlenen etkinliğe, 80’i aşkın markanın yerli ve yabancı liderleri katıldı. Günümüz markalarının gelecek için hazırlanmasına yönelik önemli gündem maddelerinin yer aldığı konferansta, Türkiye Perakendeciler Federasyonu, perakende sektöründe sürdürülebilir başarının formülünü katılımcılarla paylaştı.

“Sürdürülebilir Perakende: Teknoloji, Çalışanlar ve Müşteri Memnuniyeti” oturumuna konuşmacı olarak katılan TPF Başkanı Mustafa Altunbilek, perakende sektöründe sürdürülebilir başarının ancak ve ancak çalışan mutluluğu ile birlikte sağlanabileceğinin altını çizdi. Altunbilek, “Müşterilerimizin beklentilerinin her geçen gün arttığı bir dönemdeyiz. Çok yakın bir gelecekte sadece iyi ürün, fiyat avantajı, market görünümleri müşteri tercihini değiştirmekte ve bu rekabet ortamında işletmelerin büyüme elde etmelerinde yeterli olmayacak. Kendini yeniliğe, teknolojiye ve hıza en çabuk uyarlayabilenler sektörde öne çıkacak. Perakende ayrıca odağında insan olan bir sektör. Sürdürülebilir başarı, müşteri memnuniyeti ve perakende sektörünün gelişimi, çalışanlarımız ile mümkün olabilir. Çalışanlar mutlu değilse, verimlilik, sürdürülebilirlik de mümkün değil” dedi.

Resmi Gazetede 29 Ocak 2015 tarihinde yayımlanarak hayata geçen Perakende Yasası’na da değinen Altunbilek, sözlerini şöyle sürdürdü; “Yasada sektörün gelişiminin daha sağlıklı gerçekleştirebilmesi adına, yönetmeliklerle mutlaka giderilmesi gerektiğini düşündüğümüz ayaklar var. Bu eksik ayaklardan en önemlilerinden bir tanesi, çalışanlarımızın tatil hakkından yoksun olmalarını beraberinde getiren işletmelerin çalışma saatleri ile ilgili. Yasa çıkmadan da çıktıktan sonra da görüşümüzü sürekli dile getirdik. Sektörde işletmeler pazar günleri, pazar günü istenmiyorsa bir başka gün ama mutlaka haftada bir gün tatil ilan edilmeli. Söz konusu bu tatil, beraberinde rekabetin küçük işletmeler nezdinde daha sağlıklı yürümesini, mesai saatlerinin bir kurala bağlanmasını, sektör çalışanlarının ise daha mutlu ve verimli çalışmasını beraberinde getirecektir.”

Sektörde çalışanların, perakendeyi, çalışma saatlerinin uzunluğu ve sosyal haklarının azlığı nedeniyle bir meslek olarak algılamadığını ve çalışanların perakendeye hep ‘geçici iş’ olarak baktığını kaydeden Altunbilek, şunları söyledi: “Çalışanlarımızın eşi, çocukları, sevdikleri ve aileleriyle bir gün zaman geçirmesi, sosyalleşmesi gerekiyor. İşletmeler bir gün kapandığında yer yerinden oynamaz ancak çalışanlarımızın mesleğe yönelik olumsuz algısı değişir. Motivasyonları ve verimlilikleri artar. Onların mutluluğu, işletmelerin, bizlerin daha iyi hizmet sunabilmesini bu da sürdürülebilir başarıyı beraberinde getirir. Eğitimler vererek, emek sarf ederek, yetiştirerek sektörde tutmaya çalıştığımız çalışanlarımız, bu sayede iş değiştirmeyi düşünmez.”

Halihazırda perakende sektöründe çalışanların izinleri, sektörde faaliyet gösteren işletmelerin inisiyatifinde olmak üzere, hafta içi bir gün olarak belirleniyor ve söz konusu günler çalışanlar ve işletmeler bazında değişkenlik gösteriyor. Hafta sonu izin kullanımı ise çok yaygın değil. Sektör aktörleri ise, diğer sektörlerde olduğu gibi, her işletme için düzenli bir gün tatil edilmesi gerektiğini savunuyor.

Altunbilek ayrıca İstanbul’dan Erzurum’a, İzmir’den Gaziantep’e, Bursa’dan Ordu’ya kadar pek çok ilde TPF olarak Perakende Akademisi yoluyla eğitimler düzenlediklerini ve TPF üyesi tüm işletmelerde, bu yolla bir standart oluşturmayı hedeflediklerini söyledi.

 “SEKTÖRDE KARİYER PLANLARI YAPILMIYOR”

Oturuma katılan TPF Yönetim Kurulu Üyesi ve Biçen Marketler Yönetim Kurulu Başkanı İhsan Biçen ise, Türkiye’nin istihdam yaratan en önemli sektörlerinden biri olan perakendenin, hali hazırda kariyer planlarının yapıldığı bir sektör olmadığını söyledi. Biçen, gerek sektöre yeni başlayan gençlerin mesleklerini uzun vadeli görmelerini sağlamak, gerek nitelikli eleman sorununun önüne geçmek gerekse müşteri memnuniyetini en üst düzeye çıkarmak için, İnsan Kaynakları, motivasyon ve eğitimlere önem verilmesi gerektiğini kaydetti.

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde son 15 yılda gerçekleşen gelişmelerle, tüm sektörlerde olduğu gibi perakende sektörünün de teknolojinin itici gücü olduğunu söyleyen Sarıyer Market E-Ticaret ve Müşteri İlişkileri Direktörü Erdal Ergin ise; “Teknolojinin hızlı ilerlemesi ve internet penetrasyon oranının son yıllarda hızlı şekilde artış göstermesi, ayrıca mobil alışverişin de oyuna dahil olması, perakende sektörünü hareketlendirdi. Akıllı alışverişin kapılarını aralayan bu gelişmeler sadece müşteriye değil, işletmelere de önemli katkılar sağladı. Artık tüm yönetici ve çalışanlar mobil cihazları üzerinden market içi gelişmeleri an ve an takip edebiliyor, inisiyatif alabiliyor ve çözüm bulabiliyor” dedi.