Yazarlar

Banu ile Mehmet ve hatırlı pazarlama


04 Aralık 2017

İngilizcesi” Influencer (influensır) marketing- Türkçeye “Hatırlı Pazarlama” diye çevirmişler. Bizdeki “Bir fincan kahvenin 40 yıl hatırı var” sözünü akla getiriyor. Hatırlanmak için gereken bir şeyler olmalı diyen bir düşünce silsilesinden yola çıkıyor. Belirttiğim Atasözü gibi aslında hatırlanır her öge pazarlama için önemli bir unsur haline gelmiştir. Biz pazarlamacıların iletişimde bilhassa reklamcılık tarafında AİDA modeli olarak adlandırdığımız temel bir model vardır. Bu model, bir markanın mesajının potansiyel müşteriler ve müşteriler üzerinde istenen etkiyi uyandırması için izlemesi gereken süreci ifade eden klasik bir reklam modeli olarak değerlendirilir. Buna göre

Aslında kişilerin çoğu ezelinden beri birilerinden tavsiye alarak alışveriş davranışında bulunurlar. Bu tavsiyeleri veren kişiler bu kişileri gerçek anlamda etkileyen kişilerdir. Örneğin eskiden bilgisayar almak istediğimizde çevremizde bilgisayarlarla uğraşan birilerine danışmak gibi. Son dönemlerde kozmetik alanında varlığını sürdürmek isteyen marka, dükkan ve mağazalar “hatırlı pazarlamayı” çok daha iyi kullanmaya başladılar diye düşünüyorum. Bunun sebebi Blogger ve Vloggerler kadınların güzellikle ilgili yaklaşımlarını hedef alan makyaj konusunda moda konusunda uzman olan ya da olmayan birçok kişinin de ilgisini çeker bir hale geldi.

Gerçekte bu durum özellikle son zamanlarda farklılık arayışlarında olan kurumlar için de geçerli. Yerel marketler de bence bu Blogger ve Vlogger furyasından bağımsız kalamayacaklar.  Dedik ya herkes etkileniyor diye bunlardan son zamanlarda Türkiye’de sosyal medyada yayılan Banu Berberoğlu’nun çekimlerini örnek göstermek mümkün. Trabzon’da yaşayan ve sürekli olarak gündelik yaşamından kesitler sunan bir Youtuber olan Banu Berberoğlu, sosyal medyada viral olarak yayılan https://www.youtube.com/watch?v=LCUDppMsx9k gibi çekimlerle gündeme geldi (http://www.karadenizhaberajansi.net/sosyal-medya-banu-berberoglunu-konusuyor/ erişim tarihi 2/12/2017) Banu ve arkadaşı Mehmet’in alışverişlerinde hem alışveriş yaptığı market hem de ürünlerle ilgili yapmış olduğu 24.11.2017 tarihinde yaptığı amatör çekimin (https://www.youtube.com/watch?v=s-1WuN6jbKw erişim tarihi 2/12/2017) 2.12.2017 itibarıyle  266.053 kişi tarafından  görülmesi ve youtube kanalına yine aynı tarih itibarıyle 724 yorum alması gerçekten hatırı sayılır bir etkisi olduğunu gösteriyor. Üstelik gerçekten “Link” markalı içecek firmasının da bu kadar etkili bir yayılım planı olduğunu düşünmüyorum.

Bunların kısa sürede daha da artacağı açık. Blog kavramı Türkiyeye ilk girdiğinde işe yarar mı yaramaz mı tutar mı tutmaz mı tartışmaları sürerken dünyadaki bu tür eğilimleri takip etmek ve yaklaşımları yakından takip etmek gerçekten perakende grupları ve yerel zincirler açısından da büyük önem taşıyor. Bu anlamda hatırlı pazarlama faaliyetleri gerçekleştirmek isteyen zincirler aslında tanıtım yapmak isteyen markalarla ortaklaşa bir tanıtım çabasına girebilirler ve viral pazarlamadan da yararlanabilirler.

Prof. Dr. Gonca Telli

…………………………………..

Prof. Dr. Gonca Telli Yamamoto kimdir?

Lisans ve Yüksek Lisansını Marmara Üniversitesi’nde tamamladı. Doktorasını Anadolu Üniversitesi’nde Yükseköğretimde Pazarlama üzerine gerçekleştirdi. Yeditepe Üniversitesi, Maltepe Üniversitesi ve Okan Üniversitesinde öğretim üyesi olarak çalıştı. Okan Üniversitesi İşletme Bölümü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, ve Uzaktan Eğitim Merkezinin kuruculuğu ve müdürlüğünü yaptı. Halen Maltepe Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesinde öğretim üyesidir. Ayrıca Bütünleşik Pazarlama Yönetimi, Bütünleşik Pazarlama İletişimi, E-marketing ve CRM gibi dersler veriyor. Satış, pazarlama, sosyal medya, perakendecilik e-ticaret gibi alanlarda ulusal ve uluslararası 15’den fazla kitabı 100’den fazla makalesi bulunmaktadır. Ayrıca ulusal ve uluslararası projelerde danışman ve proje yürütücüsü olarak görev almaktadır