Perder 41. Sayı - page 7

Perakende yasası şart
Mustafa Gürel
Bursa PERDER Eski Başkanı
gündem
5
Yerel perakende
sepetini reel olarak
büyütememiştir!
2014 yılı durağan geçtİ
Mehmet Ali Başdurak
Ankara PERDER Başkanı
2014 yılının ilk 9 aylık verilerini bir önceki yılın aynı dönemine bakarak değer-
lendirebiliriz. Sektörün lokomotifi, yerel perakende zincirleri, cirosal olarak
yaklaşık%12,5 büyümüş görünüyor. Büyümenin küçük oransal payını, yeni
müşteri sağlamak oluşturmuştur. Yeni müşterinin cirosal değişim içindeki
yeri %3,40. Sepet büyüklüğündeki büyüme ise, daha büyük bir pay almıştır;
%8,74.
Gıda enflasyonunu%9 olarak kabul edersek, yerel perakende bir seferde
bir müşteriye sattığı ortalama ürün toplamını enflasyonun altında büyü-
tebilmiştir; sepetini reel olarak büyütememiştir! Bunların ışığında kısaca
perakende açısından, özellikle de yerel perakende açısından 2014 yılının
durağan geçtiği söylenebilir. 2015 yılı ise umutlu olmayı istediğimiz, hatta
umutlu olduğumuz bir yıl. 2014 yılının artarak devameden personel proble-
minin çözülebilmesi için 2015 yılında daha gayretli olmamız gerekiyor. İnsan
gücünün eğitilmesi, ihtiyaçlarımıza göre yetiştirilmesi ve bu konuya her bir
perakendecinin kaynak ayırması gerektiğinin artık kaçınılmaz bir gerçek
olduğunu kabul etmemiz, sektörümüzün devamlılığı için oldukça önemlidir.
Sonuç olarak, perakendecilik önümüzdeki yıllarda daha da zorlanılacak bir
sektör olacaktır. Çözüm, fiyat rekabeti dışında rekabet koşulları üzerinde
çalışmalar yapmaktan geçmektedir! Bunu yaparken de insan gücüne yapı-
lacak olumlu yatırımlar, hizmet gücümüzü arttıracaktır. 2015 yılının “İnsan
Kıymetleri Yılı” olması için çalışmayı arzu ettiğimi belirmek istiyorum.
Geçtiğimiz yıl, 16 trilyon dolarla yüzde 11,6’lık büyüme oranı
gerçekleştiren perakende sektörü, 2014 yılını 22 trilyon dolar
tamamlama hedefine doğru emin adımlarla ilerliyor. Mayıs
ve Eylül ayı arasındaki büyüme rakamlarına baktığımızda;
söz konusu yüzde 4,1’lik büyüme, 22 trilyon dolarlık hedefin
doğru bir tahmin olduğunu da gösteriyor. 2014 yılı, yerel
perakendenin büyüme yılı oldu. Bu yıl en hızlı büyüyen kanal
ise, indirimmağazacılığı olmuştur. Bunda halkımızın tüketim
alışkanlığındaki değişim büyük rol oynadı. Yerel perakendeci-
mizin de bu değişime ayak uydurduğu gözlemlenmektedir.
Sektörün 2016 yılına kadar her yıl yüzde 10 büyüyeceği
tahmin ediliyor. Tahminler bu doğrultuda olurken; bu süreçte
yerel perakendecilerimizin markalaşmasını ve kurumsal-
laşmasını tamamlamak adına inovasyon, üzerinde durması
gereken en önemli konu olmuştur. Türkiye’nin 2023 yılı
hedeflerinden birisi dünya çapında en az 10 marka çıkarmak
olup bunlardan 2’sinin perakende sektöründe olması ise or-
tak temenni. Bu hedefe ulaşmak ise, kuşkusuz eşit şartlarda
rekabeti gerekli kılmaktadır. Bunun için yerel perakendecimi-
ze adeta bir rehber olacak perakende yasası da şarttır
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...124
Powered by FlippingBook