Haberler

“Hedefimiz 35 milyar TL ciroya ulaşmak”


Perakende sektörünün gelişimi için Türkiye genelinde farklı organizasyonlara imza atan Türkiye Perakendeciler Federasyonu’nun (TPF), Trabzon’da Karadeniz PERDER ev sahipliğinde düzenlediği Perakende Konferansı ile sektörün dünü, bugünü ve yarını masaya yatırıldı. Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı M. Suat Hacısalihoğlu, Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu, Trabzon Vali Yardımcısı Nusret Şahin’in konuşmalarıyla açılan etkinlik, 500’e yakın perakendeci, tedarikçi ile STK temsilcisinin yoğun katılımı ile gerçekleşti.

Perakende sektörünün bugünü ve yarınını şekillendirmek için Türkiye’nin farklı illerinde gerçekleştirilen Perakende Zirvesi bu yıl Trabzon’da düzenlendi. Türkiye Perakendeciler Federasyonu önderliğinde, Karadeniz PERDER ev sahipliğinde Trabzon Novotel’de başlayan ve 2 gün sürecek Karadeniz Perakende Zirvesi’nde, perakendenin önemi, sektörde yaşanan gelişmeler ve geleceği masaya yatırılıyor.

Organizasyonun açılış konuşmasında yatırımını Türkiye’ye yapan, önemli oranda istihdam sağlayan, krizlerde ekonominin hareketlenmesine en büyük katkılardan birini sağlayan ve yerel ekonominin can damarlarından biri olan yerel perakendecilerin agresif tutumdan uzak çalışmalarını sürdürdüğünü belirten TPF Başkanı Mustafa Altunbilek, “Son yıllarda sektörümüzde büyük bir rekabet var. Giderek agresifleşen rekabet ortamında yerel zincirler olarak bizler, sektörümüzün önünde engel olan sorunlara çözüm üretmek, çalışanlarımızı donanımlı hale getirmek, sektöre yeni teknolojiler kazandırmak, üreticimizi, tedarikçimizi, iş ortaklarımızı ve marketlerimizde alışveriş yapan müşterilerimize değer yaratmak için zaman mevhumu gözetmeksizin çalışıyoruz” dedi.

Yerel zincirlerin bu yaklaşımı ile toplam market grupları içerisinde istihdam payını yüzde 40’a, satış payını ise yüzde 35,3’e çıkardığına dikkat çeken Altunbilek şöyle konuştu;

“Toplam gıdadaki yerel zincir marketlerin satış payı yüzde 9,8’e ulaştı. Son 2 yılda yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen ülke ekonomimizi desteklemeye ve çift haneli büyümeye devam ettik. Yerel zincirler olarak 30 milyar TL ciroya imza atıyoruz. Yıl sonunda yine çift haneli büyüme oranına imza atmaya hazırlanıyoruz. Biliyoruz ki sektörümüzün gelişimine yönelik yapılacak her yeni düzenleme, her girişim bizlere büyüme olarak yansıyacak. Tüketicilerimiz market arabalarını daha ucuza dolduracak. Bizim büyümemiz, ülkemizin büyümesi demek. Tüketici harcamalarının devam ettiği, ekonomiye olan güvenin sürdüğü bir ortam demek. Bizlerin istihdama, ülke ekonomisine katkısının artması demek. Hedefimiz 2017’yi yine çift haneli büyüme ile tamamlayıp, 35 milyar TL ciroya ulaşmak.”

“FİYAT ARTIŞININ SORUMLUSU OLARAK GÖRÜLMEK İSTEMİYORUZ”

Türkiye genelinden 500’e yakın sektör temsilcisini ağırlayan organizasyonda Türkiye Perakendeciler Federasyonu’nun tüketicilerin alışverişlerinde sepetlerini daha ucuza doldurabilmeleri için hükümetçe verilecek görev her ne ise hazır olduklarını kaydeden Mustafa Altunbilek; “Perakendeciler olarak kamuoyu nezdinde gıda fiyatları artışında günah keçisi olarak gösterilmekten çok rahatsızız. Ülkemizde gıda ürünleri rafa ulaşana dek maalesef çok defa el değiştiriyor. Bunun önlemini almak için ilgili bakanlıklarımızın önemli girişimleri var. Sebze ve meyvelerin toptan ve perakende ticaretinde uyulması gereken standart uygulamalara ilişkin usul ve esaslar hakkında tebliğle ilgili görüşmelerimizi Bakanımız Bülent Tüfenkci’yi ziyaret ederek paylaştık ve desteklerimizi dile getirdik. Bakanlığımızın bu değerli girişimi sayesinde ‘Tarlada bu kadar, markette bu kadar’ tarzında bizlerin aleyhine olan ve kamuoyunu yanıltan, tüketicilerimizi mutsuz eden, güven duygusunu zedeleyen söylemler son bulacak. Tüketicinin alım gücüne olumlu yansıyacak” açıklamasını yaptı.

“YEREL PERAKENDECİLERİN ORANININ ARTMASINI ARZU EDİYORUZ”

Konuşmasında perakende sektörünü ilgilendiren önemli bir zirvenin Trabzon’da düzenlenmesinden mutluluğunu dile getiren Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı M. Suat Hacısalihoğlu, “Perakende sektörü sağladığı gelişimle geleceğe dönük kritik sektörler arasında yerini aldı. Sektörün dünyadakini konumuna baktığımızda, ilk 10’a giren şirketler perakende sektöründen. Türkiye’deki duruma baktığımızda, perakende sektörü istihdamda ülkeye önemli bir destek veriyor. İstihdamın yüzde 13’ünü perakende sektörü sağlıyor. Sektördeki tüm gelişmeleri göz önünde bulundurduğumuzda  yerel perakendecilerin oranının artması arzu ettiğimiz bir konu. Tabii sektörün  gelişmesi için yeni kanun düzenlemeleri gerekiyor. Kar oranları düşüyor. Maliyetine satışlar sektörü zor duruma sokacak konular arasında. Sorunlar gündeme geldikçe çözüm bulunabilir. Bizlere ulaştırılacak sorunları biz TOBB’a, ilgili Bakanlıklarımıza ileterek çözüm bulma yoluna gidebiliriz. Başta eğitim olmak üzere elektronik ticaret, kapıda teslim gibi yenilikçi çalışmalara bugünden hazırlanılmalı. En küçük fikrin bile dile getirilmesi, zirvelerin düzenlenmesi, bunların çözüm önerileriyle masaya yatırılması sektörü başarıya taşıyacak” dedi.

“ÖRNEK BİR YAPI KURDUNUZ”

Yerel zincirlerin yaptıkları işleri önemsediklerini, Türkiye’ye örnek bir hareketle yerel zincirlerin TPF çatısı altında toplandıklarını belirten Trabzon Vali Yardımcısı Nusret Şahin ise şunları kaydetti;

“2023, 2071 hedeflerine koşan bu ülkenin belirlediği hedeflere ulaşabilmesi için yerel zincirler olarak büyük çaba sarf ediyorsunuz. İnsanlar sabah sofralarında mutluysa o günü mutlu geçirir. Ülkenin geleceğine mutlu şekilde koşar. Türkiye’nin bir ucundan diğer ucuna aynı fiyattan ürün almaya, tüketicileriniz ile buluşturmaya çalışıyorsunuz. Bölgesel fiyat farklılıklarının tüketiciye yansıtılmamasında büyük rolünüz var.”

“TÜRKİYE PERAKENDE SEKTÖRÜ AVRUPANIN EN HIZLI BÜYÜYENİ”

Zirveye “Perakendenin dünü, bugünü ve yarını” sunumu ile katılan P&G Lokal Perakende Kanalı Direktörü Armağan Sürmeli, 10 yıl önceki öngörülerin tutmadığını, tek tutarlı öngörünün sektörünün büyüyeceği olduğunu belirterek, “10 yıl önce ABD ve Avrupa’dan yabancı oyuncuların sektöre hakim olacağı öngörülüyordu. Şu an Türk firmalar üzerinden giden bir perakende sektörü var. Türk firmaları rüştünü dünyaya ispatladı. Öte yandan hipermarket formatlarının büyüyeceği öngörülüyordu. O da tutmadı. Bugün Türkiye’de 400 ve bin metrekare yatırım yapısı daha çok büyüdü. Sektörün AB ülkeleri ile büyümesini kıyasladığımızda Türkiye hızla büyümeye devam ediyor. AB ülkelerinde yüzde 4 büyüme büyük bir başarı olarak görülürken, Türkiye yüzde 14 ile Avrupa’nın en hızlı büyüyen perakende ülkesi. Genç ve büyüyen, eskisine göre daha çok araştıran, eğitim seviyesi yükselen, istekleri farklı bir nüfusa sahibiz. Yeni yeni kategoriler ortaya çıkmaya başladı. Ülkemizdeki göçmen sayısı 3 milyona yaklaştı. Bizim bir parçamız olmuş durumdalar. Genç nüfusun, tüketicilerin ne istediğini iyi bilirsek, sektörün gelişimini daha sağlıklı inşa edebiliriz. P&G olarak 1987’den bugüne 2 milyar TL’lik yatırım yaptık. Biz bu ülkenin büyümeye devam edeceğine inanıyoruz. Büyüme sırasında anlık hızlı değişimler yaşanabiliyor. Artık mağaza açmak önemli bir gündem değil. Bugünün en önemli konusu kaç mağazada karlılık sağlandığı. Üreticilerle yerel zincirlerin mağaza bazlı aksiyon planlarının hayata geçirilmesi gerekiyor.