Haberler

Perakendecilerin Konya zirvesi


Konya’da gerçekleştirilen Perakende Zirvesi’ne 500’e yakın yerel perakendeci katıldı.

Türkiye Perakendeciler Federasyonu, Retail Türkiye ve Konya PERDER işbirliğiyle düzenlenen Perakende Zirvesi, PERDER üyeleri ve bölge perakendecilerinin katılımıyla Dedeman Otel’de gerçekleştirildi. “Türkiye ekonomisi ve perakende yansımaları” temalı Zirve, alanında uzman konuşmacıları ağırladı.

Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı Mustafa Altunbilek, perakendeciliğin Türkiye’nin üçüncü büyük sektörü olduğunu ifade etti. Altunbilek, “Üyelerimizin hemfikir olduğu en önemli konuların başında Perakende Yasası’nın olmayışı geliyor. Perakende Yasası, son günlerde farklı konularla gündeme geliyor. AVM’ler kapatılacak mı? Tüketici bundan nasıl etkilenecek? Bu durumdan ekonomi nasıl etkilenecek? gibi gündemler var. Bu bir ‘pazar günleri AVM’ler kapatılsın’ yasası değildir. Perakende Yasası, birçok konuda farklı açılardan ele alınan geniş kapsamlı bir tasarıdır. Kontrolsüz ve kuralsız büyümeler küçük esnafımızı, üreticimizi, yerel perakendecilerimizi ağır baskılar altına almaktadır. Asıl gündeme düşmesi gereken konuların başında bu gelmelidir” dedi.

Konya PERDER Başkanı Ali Kaya, kısa sürede üye sayıları ve üyelerinin işlettiği mağaza sayısının arttığını belirterek, amaçlarının Konya halkına en iyi, en kaliteli hizmet vermek olduğunu söyledi.

“Konya perakendesi iyi bir değer aldı”

Konya Ticaret Odası Başkanı Selçuk Öztürk, Konya perakendesinin Kasım ayında Türkiye genelinden ve AB-28’den daha iyi bir değer aldığını ifade ederek, “Kasım ayında TEPE -19,6 değerini alırken, KOPE -3,6 değerini aldı. Eylül ayından itibaren düşüşte olan Konya perakendesi, Kasım ayında bir önceki aya göre 0.2 puan yükseldi. KOPE, geçen yılın aynı dönemine göre 1,2 puan. TEPE ise 15,9 puan düştü. Konya’da perakende sektöründe Kasım ayında en iyi performansı yiyecek, içecek ve tütün ürünleri sektörü sergiledi” dedi.

Süpermarketlerin rakibi yüksek indirim marketleri

Perakende Danışmanı Yılmaz Attila, çoğalmanın büyümek demek olmadığını, mağaza sayısının artmasının çoğalmak olduğunu ifade etti. Attila, “Bir yıldan uzun açık olan mağazaların önceki yıla göre satış artışı büyümektir. Çoğalırken büyüyen veya küçülmeyen yapılar sağlıklıdır. Süpermarketlerin rakibi artık hipermarketler değil, kapı komşu gelen yüksek indirim marketlerdir. Her şey bir yana, perakendecinin esas rakibi kendisidir. Tüketiciler artık çantada keklik değil. Herkes her şeyi satmaya başladı. Tutumluluk tüketicilerin DNA’sına işliyor. Yakınlık ve ucuz alışveriş tüketicilerin karar setinde tepeye tırmandı. Küçülen aileler alışveriş sepetini de küçültüyor. Ödediğinin karşılığını arayan akıllı tüketiciler yolda. Yaşlanan tüketiciler kolaylık ve ucuzluk peşinde.

Krizi fırsata çevirdik

Vatan Bilgisayar Genel Müdürü Hasan Vatan, hem başarı öyküsünü anlattı hem de elektronik perakendecilikte yerel başarıyı gündeme getirdikten sonra satırbaşlarıyla hayatından kesitleri şöyle özetledi:

Şu an dünyadaki en önemli sektörlerden biri olan teknoloji sektörünün Türkiye’deki en önemli isimlerinden biri olan Vatan Bilgisayar’ın çok ilgi çekici bir başarı hikâyesi var. Pek çok girişimci adayına örnek olabilecek bir hikâyesi olan Hasan Vatan, bu hikâyeyi ayrıntılı olarak “Bu Vatan İçin Neler Yapmadık ki?” kitabında da anlatıyor. Vatan, 1983 yılında Taksim-Elmadağ’da babasıyla beraber işlettiği oto yedek parça deposundan dönüştürdüğü  bilgisayar dükkanı ile Türkiye’nin ilk bilgisayar mağazasını açtı. Günün şartları gereği çok kısıtlı imkânlarla ancak birkaç bilgisayar bulunan bu mağazayla başlayan serüven bugün Türkiye çapında sektörün önemli markalarından biri haline geldi.

Kurulduğu yıllarda Türkiye’de bilgisayar sektörünün daha yolun çok çok başlarında olduğundan uzunca süre küçük bir işletme olarak yoluna devam etti Vatan Bilgisayar. Ta ki 2001 yılında açtıkları Topkapı mağazasına kadar. 2001 yılı, yani Türkiye’nin mali krizden çok büyük yaralar aldığı dönem… Binlerce firmanın kepenk indirdiği, çok ciddi zararların ortaya çıktığı zaman Vatan Bilgisayar için çöküşe gitmenin aksine tam bir sıçrama noktası oldu. Topkapı mağazasını açmaya karar verirken çok düşündüklerini söyleyen Hasan Vatan, maliyet ve riskleri göz önünde bulundurunca böyle bir mağaza açmanın anlamsız olduğunu belirtti. Buldukları mağaza çok önceden terk edilmiş ve içine uzun zaman el değmemiş bir haldeydi. Tüm bunlara rağmen mağazayı açmak isteyen Hasan Vatan, maliyeti karşılamak için çok akıllı bir çözüm buldu.

Pazarın ikinci büyüğüyüz

Doğtaş ve Doğanlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, hem başarı öyküsünü anlattı hem de mobilya perakendeciliğinde yerli olmanın avantajlarını dile getirdi. Doğan, mobilya pazarının ikinci büyük firması olduklarını kaydetti. Gıda perakendeciliği ile de ilgilendiklerini dile getiren Doğan, kısa bir süre sonra marketlerini satarak o alanla yollarını ayırdıklarını söyledi. Doğan, enerji alanında da yatırımlarının olduğunu ifade etti.

Profesyonel yönetim şart!

EY Türkiye Kurumsal Finansman Bölümü Müdürü Cem Gunfer, perakende ve tüketici ürünleri sektörlerinde birleşme, satın alma işlemleri ve yatırımcı ilgisi konusuna değindi. Profesyonel yönetimin şart olduğunu söyleyen Gunfer, “Şeffaf finansal raporlama ve teknik altyapı gerekli. Süreklilik arz eden büyüme ve finansal karlılık şart. Konseptin Türkiye genelindeki yaygınlığı ve çoklanabilirliliği önemli” dedikten sonra satırbaşlarıyla şu bilgileri verdi: “Yurtdışı potansiyeli, müşteri yönetimi, geri dönüşleri ve sadakati, rakiplere göre konumu/avantajları, lojistik ağının genişliği ve etkinliği, tedarikçiler ile anlaşmalar, mülk sahipleri ile kira sözleşmeleri gereklidir.”

2023 hedefleri ulaşılabilir

TEPAV Proje Yöneticisi Ozan Acar, Türkiye’nin bugün bulunduğu bölgenin en büyük sanayi malı ihracatçısı olduğunu söyledi. Acar, “Katma değer problemlerine, küresel ekonomiye entegrasyon biçimindeki sorunlara rağmen böyledir. 2023 hedefleri ulaşılabilir ama yeni bir çerçeveye ihtiyaç var. Genel amaçlı teknolojileri pas geçmezsek olur. Türkiye ekonomisi kısa vadede nasıl görünüyor? Buna bakmak gerekiyor. Ekonomik büyüme coğrafyası ve petrol fiyatları önemli.

Ekonomi Gazetecileri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Fikri Türkel, Dünya Gazetesi yazarı Rüştü Bozkurt, Ekonomist Dergisi editörü Aram Ekin Duran ve Para Dergisi editörü İdriz Çokal birere konuşma yaparak salondan gelen sorulara da cevap verdiler.

Programın ikinci gününde katılımcılar Torku ve Zade firmalarının üretim tesisleri ziyaret ettiler. Ardından Mevlana Müzesi ve Şems-i Tebrizi Türbesi’ni gezdiler.

Perakende Zirvesi fotoğrafları için sayfamızı ziyaret edebilirsiniz:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.376896399136522.1073741865.126621887497309&type=1