Yazarlar

Umudumuz; en kısa sürede yeniden çift haneli büyüme oranlarına kavuşabilmek


Bir yılı daha geride bırakmaya hazırlanıyoruz. Ekonomik anlamda çok da verimli geçmeyen 2015’te, maalesef sektörümüzde verimsiz marketlerin kapandığına, şube sayılarının ise azaltıldığına tanık olduk.

Bildiğiniz gibi, Türkiye Perakendeciler Federasyonu’na bağlı yerel perakendeciler olarak, Türkiye genelinde 374 üye ve 3 bin 811 şubemiz ile faaliyet gösteriyoruz. Federasyonumuz çatısı altında faaliyet yürüten yerel marketler, 2015 yılı hariç, geride bıraktığımız son 10 boyunca hep Türkiye ekonomisinin üzerinde bir büyüme performansı sergiledi. Bu büyüme oranları son 10 yıldır her yıl çift haneli düzeylerde gerçekleşti. Ancak maalesef bu yıl için aynı büyüme oranlarından bahsetmemiz mümkün görünmüyor. Bu yılsonu için büyüme beklentimiz büyümenin enflasyon düzeyinde kalması ve tek haneli olması yönünde. Ancak geride bıraktığımız 2015’e dönüp baktığımızda, bu büyüme oranının bile başarı sayılması gerektiğini belirtmek isterim.

Bu yıl sadece sektörümüz değil, tüm ülkemiz zorlu bir yıl geçirdi. Ülke olarak iki genel seçim geçirdik. Sizlerin de bildiği gibi seçim dönemleri bir anlamıyla belirsizlik dönemleridir, insanlar frene basıp, neler olup bittiğine bir bakmak, adım atmak için önlerini net görebilecekleri vakte kadar beklemek isterler. Aynı yıla denk gelen iki genel seçim nedeniyle sektörler beklediği canlılığı yakalayamadı.

Bunun yanı sıra çevre ülkelerde olan bitenler de ülkemizi yakından etkiledi. Son olarak Rusya ile yaşanan kriz, bu noktada canlılık ve büyümenin önündeki engeller olarak ortaya çıktı. Ülke içinde Doğu illerimizde yaşananlarla birlikte tüm bu gelişmeler bir araya geldiğinde dinamiğini insandan alan sektör olan perakende olumsuz etkilendi.

Önümüzde yıla ilişkin olarak ise, perakendeciler olarak bildiğiniz gibi çözülmesini beklediğimiz bir takım sorunlarımız var. Bunlardan ilki asgari ücrette yaşanacak olan artış. TPF bünyesinde faaliyet gösteren marketlerin toplamda 72 bine yakın çalışanı bulunuyor. Çalışanlarımızın büyük bir çoğunluğu ise asgari ücretli. Dolayısıyla 2016’da artacak olan asgari ücret, gelecek yıl için bizim en önemli gündem maddemiz olacak. Asgari ücrete gelecek ilave artışı tek başımıza karşılamamız ise, market sayısında ya da istihdamda azaltmaya gitmeksizin mümkün görünmüyor.

Bunun yanı sıra 2016; her bir yazarkasa başına maliyeti binlerce TL’ye ulaşan ve eski yazarkasaların yeni nesil kasalarla değiştirilmesini öngören ve 2016 yıl sonuna dek ötelenen uygulama için hazırlıklarımızı sürdüreceğimiz bir yıl olacak. Sadece yerel marketlerde değiştirilmesi gereken 10 bini aşkın yazarkasa bulunuyor.

Bir diğer gündem maddemiz ise gıdadan alınan KDV. Bizler, sektörün geleceği ve tüketicilerin daha uygun fiyata alım yapabilmeleri için gıdada KDV oranlarının yüzde 1’e çekilmesi gerektiğini düşünüyoruz.

Perakendeciler olarak bizlerin sırtındaki tüm bu yükleri azaltmak amacıyla bir adım atılmaz ise, önümüzdeki süreçte, maliyetleri dengelemek, ayakta kalabilmek ve ticari hayatlarımızı sürdürmekte zorlanacağız. Beklentimiz ise, asgari ücrette üzerimize düşen ek maliyetin bir kısmını devletin üstlenmesi ve gıda KDV oranlarında indirim gerçekleştirilmesi yönünde.

Perakende capcanlı bir sektör; insanla yaşayan, insanla değişen ve insanı yansıtan bir sektör. Dolayısıyla bir anlamıyla ülkenin atan damarı, nabzı… Alınacak önlemlerle, sektörümüzün olması gereken canlılığa, eski performansına kavuşması ise mümkün.

Sektörümüzün kısa sürede çift haneli büyüme oranlarına yeniden kavuşabilmesi umudum ve dileğimle; hepinize güzel ve verimli bir yıl temenni ederim.

Mustafa Altunbilek

Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı