Ercüment Tunçalp

Şirket değerleme neden yapılır?

05 Mart 2019Şirket değerleme neden yapılır?

Son senelerde birçok patronun kafasında şirketini iyi paraya satmak var. Peki iyi paranın sınırı nedir?  Tutturabildiğine satmak mı? Bazı dükkânların üzerinde hem satılık hem de kiralık ilanları görürüz. Bunun anlamı; “ben kandırmayı kafama koydum ama tarzına sen karar ver; kiralık da, satılık da olabilir”  şeklinde yorumlanabilir. Böyle bir ticarette her zaman diğer taraftan ... devamı


Fırsatçılar devrede!

04 Eylül 2018Fırsatçılar devrede!

Fırsatçı kimdir? Yararlanabileceği uygun zamanı bekleyen veya devamlı kollayan, en uygun zamanı bulduğunda da her şeyi yapabilen kimsedir. “Nasıl olsa kur yükseliyor, bu kargaşada biz de kârlarımızı yükseltelim” zihniyeti yeniden piyasalara hakim olmaya başladı. Son günlerde tedarikçi kanadında siparişlerin kısılmasına, perakende zincirler (birkaçı dışında) kayıtsız ... devamı


Mağaza kayıpları üzerine

20 Ağustos 2018Mağaza kayıpları üzerine

Sensormatic’in Tyco Retail Solutions işbirliğiyle gerçekleştirdiği ‘Küresel Perakende Sektörü Kayıp Endeksi’ sonuçları açıklandı. Kaynak olarak araştırma bilgilerini aynen vereceğim. Yanında ise kendi yorumlarımı (E.T.) sunacağım. – Rapora göre; küresel boyutta kayıpların sektöre maliyeti 100 milyar USD seviyesinde gözüküyor. E.T.: Evet bu fikir vermek açısından ... devamı


Böyle fiyat kıyaslaması olur mu?

09 Temmuz 2018Böyle fiyat kıyaslaması olur mu?

Bir meslek kuruluşu; her ay meyve sebze ve bakliyat üretim fiyatlarıyla raf fiyatlarını karşılaştırmaktadır. Haliyle aradaki büyük fark tüketicide şaşkınlığa ve kızgınlığa sebep olmaktadır. Nasıl olmasın? Örneğin, listede elmanın üretici fiyatı 1.23 TL, market fiyatı 4.86 TL, aradaki fiyat farkı oranı da yüzde 295 olarak belirtilmiş. Buradan çıkan sonuç; 4.86 – 1.23 ... devamı


Enflasyon nasıl hesaplanır?

25 Nisan 2018Enflasyon nasıl hesaplanır?

Her yılın ilk çeyreğinde yılık enflasyonu hesaplarken, genç meslektaşlarımdan gelen sorular sebebiyle bu konuyu gündeme almış bulunuyorum. Önce büyük resme bakarak başlayalım. TÜİK tarafından enflasyon iki ayrı endeksle hesaplanıyor. Üretici fiyatlarıyla derlenerek hesaplanan endekse üretici fiyatları endeksi (ÜFE) deniyor. Tüketiciye satış sırasında derlenen fiyatlar üzerinden ... devamı


Hem alaylı hem mektepli 

12 Şubat 2018Hem alaylı hem mektepli 

Her ikisi birlikte en isabetlisidir. Ancak diplomanın tek başına iş yapmadığı da inkâr edilemez bir gerçektir. Diploma işe girişin ilk günü dikkate alınır, sonra dosyada yerini bulur. Daha sonra da sadece performansın karnesi ortada kalır. Bir çalışan, kendi alanında işletme içindeki herkesten daha fazla mesleki bilgiye  hakim olmalıdır. Vazgeçilmez olmanın birinci koşulu budur. İyi ... devamı


‘Ders almam, ders veririm’ zihniyeti

08 Aralık 2017‘Ders almam, ders veririm’ zihniyeti

Baştan kaybettiren bu zaaf, sadece kişinin kendisine zarar verse ‘oh olsun’ bile denebilir. Ancak başında bulunduğu kurum veya içinde yer aldığı ekip de olumsuz etkileneceği için, bu zihniyetle toplumsal mücadele gerekmektedir. Milli takım teknik direktörü bir basın toplantısında “ben ders almam, ders veririm” demişti. Ancak bir süre sonra ‘mekân basma’ gibi basit bir eylemden ... devamı


Ucuz et ve akla gelen sorular

08 Kasım 2017Ucuz et ve akla gelen sorular

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı; halka ucuz et yedirmek üzere, 81 ildeki BİM ve A 101 şubelerinin, kıymayı kilogramı 29 liradan, kuşbaşı eti kilogramı 31 liradan, yarım kiloluk paketlerde satışa sunacaklarını açıkladı. Ancak bu iki perakendeci ve tüketiciler dışındaki çevrelerden yoğun şikâyetler geldi. Biz de buna yardımcı olmak üzere aklımıza gelen soruları aşağıda ... devamı


Perakendeci kendi enflasyonuna bakmalıdır

13 Temmuz 2017Perakendeci kendi enflasyonuna bakmalıdır

Perakendeci tarafından her yılın sonuna doğru başlatılan bütçe çalışmalarında, cari yılın işletme içinde gerçekleşen enflasyon oranına bakarak yeni yılın tahminlerini yapmak ilk iş olmalıdır. Zira TÜİK enflasyon hesabını yaparken ülkenin genel ortalamasını çıkartıyor. Perakendeci için bu enflasyon oranı personel ücretlerini, kiralarını ve diğer giderlerini planlarken ... devamı


Kategori yönetiminde lokasyonun önemi

12 Mayıs 2017Kategori yönetiminde lokasyonun önemi

Perakende sektöründe lokasyonun önemi; öncelikle yatırımı planlarken ve yeni şube yerinin kararı verilirken hissedilir. Stratejinizde o bölgeye uygun mal ve hizmet sunumunuz yoksa aday şube yeri baştan elenmelidir. Örneğin, alkollü içecek satmıyorsanız çok tüketildiği semtte mutlu olamayacaksınız demektir. Zira ciro kaybı sadece bu kategori ile sınırlı kalamaz. Sebebi de alkolün ... devamı


Reel büyüme nedir?

31 Mart 2017Reel büyüme nedir?

Reel büyümenin basit tarifi; nominal büyüme oranının enflasyondan arındırılmış halidir. Nominal büyüme ise, ilk bakışta görünen büyüme oranıdır. İster ülke isterse şirket olsun büyüme oranları aynı mantıkla ifade edilmek zorundadır. Önce ülke çapında bir büyüme örneği verelim. Bir ülke sınırları içinde, belli bir zaman diliminde yerli ve yabancıların ürettikleri mal ... devamı


Planogram olmadan verimlilik sağlanamaz

19 Ocak 2017Planogram olmadan verimlilik sağlanamaz

Verimliliğin en önemli ayağı planogram uygulamalarıdır. Zira alan yönetiminde; ürünlere pazar payına, karlılık ve satış hızına uygun yer tahsisi sağlayan, elde veya bilgisayarlarda hazırlanmış bu sergileme planlarıdır. Tersi kişiye göre değişen ve objektif kriterlere dayanmayan verimsiz teşhirlerdir. Artık bu devirde terkedilmesi gerektiğini rahatça söyleyebiliriz. Zira otuz sene ... devamı


Plastik atık sorumluluğu

29 Kasım 2016Plastik atık sorumluluğu

Plastiği önce tanımalıyız. Aslında marketlere girdiğimiz andan itibaren çok değişik mamul çeşidiyle karşımıza çıktığı için fazla yabancı değiliz. Ancak ana ham madde olarak da 8 türü yaygın olarak üretimde kullanılmaktadır.  Polietilen: Evlerimizde en çok kullandığımız plastik türüdür. Çamaşır suyu, deterjan, şampuan şişeleri, alışveriş ve çöp torbaları, plastik ... devamı


Müşteri bize neden gelmiyor?

02 Kasım 2016Müşteri bize neden gelmiyor?

Çevremde devamlı işlerinden şikâyet eden meslektaşlarımın sık dile getirdiği bir sorudur? Kendilerine özel cevaplarımı gücüm yettiğince veriyorum. Beni tanıyanlar bilirler; çok sevdiğim dostlarıma bile eksiklerini sıralamak konusunda hiç cimri davranmam. İyi yaptıkları işi de söylerim, kötü yaptıklarını da esirgemem. Bütün süreçlerde başarısız olanlara da “bu işi ... devamı


İş hayatı ve akıllı telefonlar

18 Ekim 2016İş hayatı ve akıllı telefonlar

Akıllı telefon, yerinde kullanıldığı zaman iletişim ve takip kolaylığı açısından zaman yönetimi daha etkin hale geliyor ve işleri ofis dışından yürütmek de mümkün oluyor. Bu bakımdan, teknolojinin gelişmesiyle birlikte kendi işlerini bir bilgisayar ve bir de akıllı telefon yardımıyla vapurda, metrobüste ve kahve zincirlerinde sürdüren iş adamları konumuz dışındadır. Elbette ... devamı


Görsel düzenlemede önemli hatalar

13 Ekim 2016Görsel düzenlemede önemli hatalar

Elbette evimizin veya ofisimizin yerleşiminden bahsetmiyoruz. Öyle olsaydı sadece kendi zevkimize ve kullanım alışkanlıklarımıza öncelik verebilirdik. Oysa ticari satış alanının yerleşiminde geçerli olan kurallar vardır. Bunları çok başarılı uygulayan perakendeciler de bulunmaktadır. Onları yakından takip ederek kıyaslamalar yapmak ve aynı verimli mağazalara ulaşmak mümkündür. ... devamı


Her kategorinin aslanları farklıdır

23 Eylül 2016Her kategorinin aslanları farklıdır

İster market için, isterse otel için satınalma yapın, son kullanıcının tercihlerine uymak zorundasınız. Çünkü hatır gönül iş yapmaz, güçlü marka iş yapar. Ancak marka gücü de son zamanlarda yanlış anlaşılmaya başlandı. Ürün kategorileri birbirine karıştı. Bu tercihleri öğrenmek ve yanlışa düşmemek için, araştırma şirketlerinin her kategori bazında yaptıkları ... devamı


Markette son kullanma tarihi geçer mi?

19 Temmuz 2016Markette son kullanma tarihi geçer mi?

İyi stok yönetimi varsa, mal kabulünde tarih kontrolü yapılıyorsa, ömrünün yarısını geçmiş olan ürün kabul edilmiyorsa ve FIFO kuralına uyuluyorsa (ilk giren ilk çıkar), o perakendeci de SKT problemi yaşanmaz. Gıda perakendecisinin önemli sorunudur; ama söylediğim gibi önlenmesi hiç de zor değildir. Maalesef buna rağmen önlem alamayanların sayısı da hiç az değildir. Geçen gün ... devamı


Narsist yöneticiyi patron sevmez

14 Haziran 2016Narsist yöneticiyi patron sevmez

Genç yaşlardayken de farkında olduğum bir konuydu ama yaş ilerleyince patronların kendi ağızlarından da duyarak iyice emin oldum. Osmanlı aydınlarından Ziya Paşanın ne güzel bir sözü vardır, “Âyinesi iştir kişinin lafa bakılmaz / Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde”. İster işe müracaat ederken, ister çalışırken boş muhabbete ve ballandıra ballandıra özgeçmişi ... devamı


Dükkan kiraları

12 Mayıs 2016Dükkan kiraları

‘Kentsel Dönüşüm’ün ürünü yeni dükkanlar cadde ve sokakları süslüyor. Eskiden konut olan giriş katları artık dükkana dönüşmüştür. Ancak öyle hemen kiralananlara  ve üzerine atlananlara henüz rastlamıyoruz. Zira yatırımcıları kurdukları hayalleri kiraya yansıtarak, uçuk rakamları kolay telaffuz etmeye başlamışlar. İşte Fenerbahçe semtinden bir örnek; ilanda 500 ... devamı


Demagoji ve ticaret

10 Mart 2016Demagoji ve ticaret

Bu iki kelimenin yan yana gelmesi normalde mümkün değildir. Zira bu durumda tedarikçi ile perakendecinin ilişkisi sürdürülebilir olamaz. ‘Demagoji’nin TDK’daki anlamı “laf salatası” dır. Konuyu değiştirmek için yapılan kafa karıştırma sanatı da diyebiliriz. İster tedarikçi tarafından, ister perakendeci tarafından benimsensin, devamlılığı olamaz. Eninde sonunda matematik galip ... devamı


Tedarikçi ilişkilerinde güven faktörü

09 Şubat 2016Tedarikçi ilişkilerinde güven faktörü

Bu ilişkinin aynen evliliklerde olduğu gibi güvene dayalı olarak başlaması gerekir. Zaman içinde de hiç bozulmadan devamı sağlanmalıdır. Bir sebeple içinize şüphe düşmüşse, titiz bir araştırma ve ihanetin derecesine göre de boşanma gerçekleşmelidir. Durup dururken bu konuya neden girdiğimi merak edenler olabilir. Söyleyeyim ; son zamanlarda gördüklerim ve duyduklarım, tedbirin ... devamı


Hedefsiz perakendecilik olmaz

20 Ekim 2015Hedefsiz perakendecilik olmaz

Okyanusta telsiz ve pusulası bozuk bir geminin çaresizliği ile bizim mesleğimizde hedefsiz kalmış bir perakendecinin boşa kürek çekmesi aynı manzaradır. Hedefi belirlemek, basit bir çalışmanın ürünü değildir. Sizi, varmak istediğiniz noktaya taşıyacak detaylı planlara ihtiyaç vardır. O planlar için de titiz bir araştırma sürecine… Bu araştırmaları yapabilmek için ise, sağlam ... devamı


Performans değerlendirme

09 Mart 2015Performans değerlendirme

İş hayatının son senelerde en çok ihtiyaç duyduğu çalışmalardan biridir. Üstelik ticarete konu olan şirketlerin, çalışanlarını tüccar haline getirebilmeleri için suyu getirenle testiyi kıranı ayırma mecburiyetleri vardır. Yoksa sabah sekiz, akşam on sekiz aralığında çalışan ve gözü saatte olan personel grupları ile çalışmak zorunda kalırsınız ki, böyle bir ticari şirketin ... devamı