Haberler

Perakendecilerin Karadeniz buluşması


30 Eylül 2014

Perakendeciler, Karadeniz PERDER’in ev sahipliğinde verimliliği konuştular

TPF, Karadeniz PERDER ve Retail Türkiye tarafından ortaklaşa düzenlenen Karadeniz Perakende Konferansı, 24 Eylül 2014 tarihlerinde Trabzon Novotel’de gerçekleşti. Türkiye’nin farklı bölgesinde faaliyet gösteren perakendeciler ile KKTC ve Almanya’dan gelen 500’e yakın yerel perakendeci konferansta bir araya geldi. Karadeniz PERDER’in ev sahipliğinde gerçekleşen konferansta “Perakendede Verimlilik” konusu masaya yatırıldı.

TPF Başkanı Mustafa Altunbilek, verimliliğin sektörde son yıllarda adının sıkça gündeme gelen bir kavram olduğuna dikkat çekerek şu bilgileri verdi: “Sektörümüzde yaşanan arz fazlası, rekabet, doymuş pazarlar, kârsızlık bizlere sektörümüzü nasıl daha verimli hale getirebiliriz sorusunu sordurtuyor. Verimliliği sağlamamızda en önemli etken çalışanlarımızın gücüdür. Bizim işimizde verimlilik eşittir çalışanlarımızdır. 360 üyemiz, 65 binden fazla çalışanımız, toplamda 10 milyar dolar ciromuzla tüm Türkiye’de, KKTC’de ve Almanya’da hizmet vermekteyiz. Birlikte hareket ederek daha başarılı organizasyonlarla bugün burada olduğu gibi daha nitelikli çalışmalara imza atmalıyız.”

Altunbilek ayrıca, “Verimlilik, bugüne kadar ülkemizde daha çok sanayi alanında önemsenen bir kavramdı. Ancak ekonomik gelişmelere paralel olarak, tüketici her geçen gün daha da seçici oluyor ve ticaretin seyrini değiştiriyor. Rekabetin artarak kârlılığın azaldığı bir dönemde, sürdürülebilir başarıyı elde edebilmek için perakendecilerin ‘verimlilik’ kavramı üzerinde önemle durmaları gerekmektedir” dedi.

Karadeniz PERDER Başkanı Osman Kalafat, 2014 yılının ilk 8 ayının toplamında yerel zincirlerin %12,6 oranında bir ciro büyümesi kaydettiğini ifade etti. Kalafat, “Ülke ortalamasının üzerinde büyüyen yerel zincirler, Hızlı Tüketim Ürünleri Pazarı (sigara hariç) içinde ağırlık kazandı” dedikten sonra Karadeniz bölgesinin perakende yapısını kısaca şöyle özetledi: “Bölgemiz, 2014 yılı ilk 8 ayında % 6.7’lik bir ciro büyümesi kaydetti. Ancak bu rakam ülke ortalamasının altında kalarak Karadeniz Bölgesi’nin ağırlık kaybına neden oldu. Bizler, eğitim, inovasyon ve insan kaynaklı çalışmalarla sektördeki gücümüzü arttırmaya çalışıyoruz”

“Perakende sektörü verimliliği kullanamadı”

Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Başkan Vekili Erkut Çelebi, perakendecilik sektöründe en önemli konuların başında verimliliğin geldiğini kaydederek, “Maalesef Türkiye’de perakendecilik sektörü verimliliği uygun bir şekilde kullanamadı. Perakendecilikle ilgili yasa tasarısı bir an önce meclisten çıkmalı, sektör yasal statüye kavuşmalıdır. Perakendecilikte geleneksellikten profesyonelliğe çok yavaş geçiyoruz. Perakendecilik sektörü yarım milyona yakın istihdam yaratarak ülkemizde önemli sektörden biri haline gelmiştir. Son zamanlarda da biraz büyük market zincirlerinin baskısı altında küçülseler de, yine de önemli bir işlev görmektedirler” şeklinde konuştu.

“Sektör hızlı büyüyor”

Trabzon Büyükşehir Belediye Başkan Yardımcısı Mustafa Akkaya, “Sektör hızlı büyüyor. Verimlilik bu anlamda çok önem kazanıyor. Bölgesel kalkınmada büyük değişimler sağlandı. Büyükşehir belediyeleri için yapılan reformlar sayesinde Trabzon çok hızlı büyüdü. Bölgemiz, cazibe merkezi oldu. Trabzon; çarşısı, ticaret merkezleri ile dünyanın ender şehirlerinden biridir. Büyükşehir Belediyesi olarak perakendecilerin daha verimli çalışmaları için gerekli altyapı çalışmalarını yapmaya hazırız. Nitelikli işgücü ve uzman bilgisine büyük önem veriyor, kurslar düzenliyoruz. Amacımız tüm sektörlerin daha hızlı gelişmesi, dünyada önem gösteren başarılara imza atmalarıdır” dedi.

Verimlilik politikaları

Verimlilik Politikaları ve Araştırma Dairesi Başkanı Dilek Birbil, “Verimlilik nedir, verimlilik ölçümleri ve çeşitleri” konusunda konuşma yaptı. Herkesin verimliliğin önemine inandığını kaydeden Birbil, “Son yılların en çok konuşulan konusu verimlilik. Bizler, işletme bazlı çalışmalar yapmak zorundayız. Verimliliğin artışını sağlayan tek bir faktör yoktur. 1960’lı yıllarda daha çok ürün üretmek verimlilikti. 2000’li yıllarda ise insana, çevresel koşullara uyarak üretim yapmak verimlilik anlamına geldi. İnsan ve çevre faktörleri değer kazandı. Verimlilik artınca, çalışanlarında gelirleri arttı. Maliyetler azalıp yatırımlar arttı. Verimlilik aslında bir orandır. Çıktının girdiye oranlanmasıdır” dedikten sonra şunları söyledi:

“Bir restoranda garson başına düşen müşteri sayısı, verimliliği etkileyen bir faktördür. Hizmet sektöründe verimlilik ölçümlerinde zorlanıyoruz. Perakendecilikte, insan odaklılık çok önemlidir. İşin kalitesini arttırmak, verimliliği arttırmak adına önem kazanır. Kısacası verimlilik kalkınmanın anahtarıdır. Türkiye’de verimlilik, diğer ülkelere göre oldukça düşük.”

Extra Depo Genel Müdürü Ali Osman Engiz, operasyonel verimlilik ve müşteri memnuniyeti üzerine konuştu. Engiz, operasyonlar ne kadar güçlüyse o kadar çok iş çıktığının altını çizdi. Operasyonları buldozere benzeten Engiz, verimlilikte güçlü olmanın önemine değinerek Zara’nın bu konuda yaptığı çalışmaları örnekleriyle vurguladı.

Adampos Takım Lideri Uğur Taner’de verimliliği arttıran perakende çözümleri açıkladı.

“İyi oyun, iyi oyuncularla oynanır”

Mavi İnsan Kaynakları ve Organizasyon Gelişim Müdürü Deniz Daver, işgücü verimliliğini anlattı. Mavi’nin 2012 yılında 350 milyon TL ciro gerçekleştirdiğini ve 50 ülkede operasyonlarının olduğunu kaydeden Daver, “2008 yılından itibaren her yıl yüzde 30 büyüyoruz. Yılda 5.5 milyon adet jean satıyoruz. Türkiye’de 33 milyon müşterimiz var. 2000 çalışanımız, 200 kendi mağazamız ve 90 tane de bayimiz mevcut. Ciromuzun yarısı jeanden yarısı da denimden. 50 ülkede 340 satış noktamız var. Şirketimiz her işe katılana Jean hediye ediyoruz. Çalışanlarımızın da Mavi giymelerini istiyoruz. 1996 yılında ABD pazarına girdik ve çok başarılı olduk. 1996 yılında da Kanada ve Almanya operasyonları başarıyla gerçekleşti. Dünya fuarlarına kabul edilen ilk markayız. 4.3 milyon Kartuş müşterimiz var. Satışlarımızın yüzde 80’i Kartuş kart ile gerçekleşiyor. Elimizde çok güzel veriler mevcut. Hedef kitlemiz 20-25 yaş grubudur. Sektörün lider firmasıyız. Türkiye’de satılan her 6 jeandan biri Mavi’dir. Hedefimiz yılda 7 milyon Jean satmak. 2017 yılı ciro hedefimiz 1 milyar dolar. 2013 yılı ciromuz ise 745 milyon TL. 2017 yılında 580 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz” dedi.

Doğru adamı işe almanın önemine değinen Daver, “Ayrılması gerekenleri de ayrımak ve performansı sağlıklı bir şekilde yönetmek çok önemlidir. Mavi’de performans sistemi uygulanmaktadır. Yılbaşında hedefler yazılır ve yılsonunda bunlar notlandırılır. İK çalışmalarında mutlaka küresel düşünmek gerek. Mutlaka yabancı dil bilinmelidir.  İyi oyun, iyi oyuncularla oynanır. İşe alımlarda mülakat tekniklerini kullanırız. Becerileri görüşmelerde sorgularız. Bu nedenle bizde mülakatlar büyük önem taşır” diyerek konuşmasını tamamladı.

“Maliyetler iyi analiz edilmeli”

Galatasaray Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Volkan Demir ise, “Verimli muhasebe ve finansman yönetimi”ni anlattı. Verimli finansman modellerinin altyapısı için yöneticilerin mutlaka basiretli olması gerektiğini vurgulayan Demir, “Yönetim idaresi varsa projeler olur. Stratejiler mutlaka olmalıdır. İK ve bilgi teknolojilerine büyük önem verilmelidir. Maliye, kayıt dışında çok önemli gelişmelere imza attı. Mükelleflerin ne kadar vergi ödeyeceğini Maliye biliyor. Maliyetler mutlaka kontrol altına alınmalıdır. Müşteri kaliteli ürünler istiyor. Bu ürünler düşük fiyatlı olmalıdır. Bu ürünler zamanında tüketicilere ulaşmalıdır. Bu etkenler sağlanırsa müşteri mutlu olur. Kârlılık için yapılması gereken, maliyetlerin kontrol edilmesidir. Kendi sektörleri dışında başka işe yönelen perakendeciler, daha kolay batabilirler. Bu nedenle de maliyetleri iyi analiz etmek gerekir” dedi.

Konferansın ardından Süleyman Restorant’ta düzenlenen gala gecesine geçildi. Konferansta büyük emeği geçen Karadeniz PERDER üyesi Bakkalım A.Ş. İkinci Başkanı Mehmet Tayfun Ataman’a ve Kilpa Satınalma Müdürü Erdoğan Akyüzlü’ye günün anısına plaket verildi.

Birbil’in ardından İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi Yardımcı Doç. Dr. Ata Şenlikçi, üniversitelerinde başlayacak olan perakendecilik bölümüyle ilgili bilgiler verdi. TPF Yönetim Kurulu Üyesi İbrahim Özhan da bu çalışmanın detaylarını açıkladı.

Perakendeciler Kebir Süt’te…

Programın ikinci gününde PERDER üyeleri, Vakfıkebir’de bulunan Kebir Süt Tesisleri’ni ziyaret etti. Üyeler daha sonra Sümela Manastırı’nı gezdiler.

Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası, Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nin desteklediği Karadeniz Perakende Konferansı’nın sponsorları arasında Adam Bilgisayar, Bağdat Baharat, Çaykur, Gökçelik Raf, Gündoğdu Peynircilik, Gürsoy Fındık, Kebir Süt, Lila Kağıt, Majestic Bijuteri, Parex ve Yayla Bakliyat yer aldı.