Haberler

Tüketici Güveni, Son 29 Ayın En Yüksek Seviyesine Çıktı.


21 Temmuz 2011

TPF Yönetim Kurulu Başkanı Şeref Songör, Tüketici Güven Endeksi ile ilgili olarak, 17 Temmuz 2010 tarihli ZAMAN GAZETESİ’ne açıklamalarda bulundu.

EEkonomideki iyileşmeye paralel olarak tüketicinin piyasalara güveni de artıyor. Kriz döneminde yüzde 70’lere kadar gerileyen güven endeksi,son 29 ayın en yüksek seviyesine ulaştı. Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı Şeref Songör’e göre artış, moral ve motivasyon, birlik beraberlik,demokratikleşme hakkında çok önemli mesajlar veriyor.

Krizde azalan tüketici güveni hızla toparlanıyor. Haziran 2009’da 85,27 seviyesinde bulunan tüketici güveni bu yılın haziran ayında bir önceki aya göre yüzde 1,68 artarak 88,04 düzeyine çıktı. Tüketici güvenindeki bu seviye, 2008 yılı Ocak ayında gerçekleşen 92,12’lik endeks değerinden sonraki en yüksek gerçekleşme oldu. Söz konusu tabloyu değerlendiren Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı Şeref Songör, Türkiye’nin idari sisteminin hem içeride hem dışarıda gitgide daha iyi bir görüntü sergilemesi, güçlü bir tablo ortaya koyması beraberinde meyveden sebzeye eşyadan giyime kadar birçok sektörde ucuzluğu getirdiğini belirtti.
Songör, “Bu hem de yaz aylarının gelmesi sebebi ile rahatlayan vatandaşın memnuniyetini son 29 aya baktığımızda had safhaya çıkarmıştır. İstihdam eksikliğinin yüzde 12’lere gerilemesi ile yaşadığımız mutluluk bu endeksle perçinlenmiştir. Ayrıca Türkiye’nin asıl gündeminin PKK ve terör olayları ile değiştirilemeyeceğinin bir göstergesi olarak da algılamak gerek bu tabloyu. Çünkü tablo, moral ve motivasyon, birlik beraberlik, demokratikleşme hakkında da çok önemli bilgiler sunuyor.” dedi. Haziran ayında tüketici güvenindeki artış tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma gücü, gelecek dönem genel ekonomik durum ve mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğu durumlarına dair değerlendirmelerin iyileşmesinden kaynaklandı. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ile Merkez Bankası tarafından her ay ortaklaşa düzenlenen ve tüketicilerin harcama, davranış ve beklentilerinin değerlendirildiği, ”Aylık Tüketici Eğilim Anketi”nin 2010 Haziran ayı sonuçları açıklandı. Buna göre, Endeks’in, 100’den büyük olması tüketici güveninde iyimser durum, 100’den küçük olması tüketici güveninde kötümser durum,100 olması ise tüketici güveninde ne iyimser ne de kötümser durum olduğunu gösteriyor.

Gelecek altı ayda iş bulma imkanlarının artacağına dair beklenti ise bir önceki aya göre yüzde 1,28 azalarak 84,64’ten 83,56’ya düştü. Konut tamiratına para harcama ihtimali yüzde 13,83 azalışla 23,32’ye geriledi. Fiyatların değişimi yönüne ilişkin beklenti yüzde 6,93 artışla 77,62’ye, dayanıklı tüketim mallarına yönelik harcama yapma düşüncesi yüzde 0,68 artarak 99,82’ye çıktı. Tasarruf etme ihtimali ise yüzde 0,71 azalarak 17,23’e indi.

 

Bu arada tüketimin finansmanı amacıyla borç kullanma ihtimali yüzde 2,99 artışla 35,03 çıktı. Mevcut dönemin tasarruf etmek için uygunluğu görüşü yüzde 2,51 azalarak 54,97 oldu. Dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğu beklentisi yüzde 2,94 artarak 103,37, gelecek 6 aylık dönemin otomobil satın alma ihtimali yüzde 3,53 artışla 8,54 oldu. Böylece 5 endekste düşüş görüldü.

http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=1005974&keyfield=C59F6572656620736F6E67C3B672