Yazarlar

Şirketinizin sosyal medyadaki gücünün farkında mısınız?


10 Temmuz 2015

Dünya, internet ve sosyal medya ile birlikte değişiyor ve değişirken şirketlerin iş yapış biçimlerini de dönüştürüyor. Peki, siz bu değişimin neresindesiniz? Sosyal medyadaki gücünüzün farkında mısınız?

Google’ın, Türkiye’nin de dâhil olduğu 46 farklı pazarda internet kullanım alışkanlıklarını ölçtüğü Tüketici Barometresi araştırmasında Türkiye, sosyal medya kullanımı konusunda dünyada ilk sırada yer alıyor. (1)Türkiye’de 35 milyonun üzerinde internet kullanıcısı, 36 milyon aktif Facebook hesabı, 11 milyon Twitter hesabı ve 4.3 milyon LinkedIn hesabı var. Günde ortalama 4.9 saatimizi kişisel bilgisayarlar üzerinden, 1.9 saatimizi mobil cihazlar aracılığıyla internette geçiriyoruz. Bu sürenin 2 saat 32 dakikasını ise, sosyal medyada geçiriyoruz!

Eğitim ve gelir seviyesi fark etmeksizin tüm müşterileriniz/çalışanlarınız sosyal medya kullanıyor.  Bu gelişme doğal olarak perakendenin iş yapış biçimini de değiştirmeye başlıyor. Perakendenin yeni rakipleri artık internet üzerinden ortaya çıkıyor. (2)Perakende internet üzerinden e-ticaret ile müşterilerine ulaşmaya çalışırken,  Pazarlama, reklam, halkla ilişkiler ve İnsan Kaynakları departmanları ise internetteki en etkin kanal olan Sosyal medya / dijital iletişim ile hedef kitlelerine ulaşmaya çalışıyor.

Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı ile tüketiciden izin almadan SMS ve e-posta kullanmak artık mümkün değil. Üstelik izin alma aşamasında çoğu müşterinin bu bildirimlere izin vermediğini de görülmüş oldu. Bu gelişme PR ve Pazarlama departmanlarının da artık bu kanalları bırakması gerektiğini gösteriyor. Basın bültenleri alışkanlığı, gazete okuma alışkanlığının değişmesi ile bitmişti, e-posta ve SMS de son kanun tasarısı ile bitmiş oldu. Artık müşterilere ve çalışanlara ulaşmak için en etkili kanal kesinlikle sosyal medya. Çünkü sosyal medyada şirketinizi takip etmesi yeterli.  Hatta takip etmese bile sosyal medya reklamları ile hedef kitleye ulaşmak mümkün.

Artık çok sayıda Ceo, YK üyesi ve üst düzey yönetici aktif olarak sosyal medyayı kullanıyor. Şirket yöneticileri kadar şirket çalışanları da sosyal medyayı çok yoğun biçimde kullanıyor. Sosyal medyada şirket sayfaları ve kariyer sayfaları hızla artıyor. Şirketler, hem kendi çalışanlarına hem de potansiyel çalışanlara artık Facebook, Twitter ve LinkedIn üzerinden ulaşıyor. Hem firmadan müşteriye (B2C) hem de firmadan firmaya ( B2B) iletişim kurarken sosyal medya kullanılıyor.

Şirket çalışanları, şirketin sosyal medyadaki en önemli güçlerinden biri.  Sosyal medyadaki şirket sayfalarının mutlaka şirket çalışanlarınca desteklenmesi gerekiyor. Şirket çalışanlarının takip etmediği şirket sayfanızı, müşterileriniz de takip etmez. O yüzden şirket çalışanlarınıza sosyal medya sayfalarınız hakkında eğitim ve bilgilendirme yapmalı ve onların sosyal medya desteğini almalısınız. Sosyal medyadaki paylaşımlarınızı çalışanlarınız da beğenip, kendi hesaplarında paylaştıkça çok daha fazla müşteriye ulaşmış olacaksınız. Bunun için de Sosyal medyadaki şirket sayfanızda sık sık çalışanlarınıza da yer vermenizi gerekiyor. Onlar için yaptığınız etkinlik ve şirket içi haberlerin de sosyal medyada yer alması gerekiyor.

Sosyal medyada sadece insert veya indirim haberi yayınlayarak başarılı olmanız mümkün değil.  Bu, uzun vadeli ve stratejik bir iletişim şekli. Sosyal medyada sadece ürün satan bir şirket değil; yaşayan, hayatın içinde olan ve insan odaklı bir şirket olduğunuzu fark ettirmeniz gerekiyor. Bu sürece çalışanlarınızı da dâhil ederek, etkinliğinizi daha da hızlandırabilirsiniz.

Aşağıda bir Sosyal Medya Kontrol listesi yer alıyor. Bu listedeki soruları cevaplayarak şirketinizin sosyal medyadaki gücünü ölçebilirsiniz.

Sosyal Medya Kontrol Listesi

  Soru Evet Hayır
1  Facebook üzerinden müşterilerinizle iletişim kurduğunuz bir Facebook şirket sayfanız var mı?
2  Twitter üzerinden müşterilerinizle iletişim kurduğunuz bir Twitter şirket hesabınız var mı?
3  LinkedIn üzerinden müşterilerinizle, potansiyel ve var olan çalışanlarınızla iletişim kurduğunuz bir LinkedIn şirket sayfanız var mı?
4  Sosyal Medya yönetimini profesyonel olarak yapıyor musunuz? ( Bu konuda bir Sosyal Medya ajansı, uzman veya danışmanlık desteği aldınız mı?)
5  Şirketinizin çalışanları için hazırlanmış bir sosyal medya kullanım politikası/prosedürü var mı?
6  Şirketinizin Sosyal medya kullanım politikası/prosedürü konusunda çalışanlara eğitim verildi mi?
7  Sosyal Medyada şirket markanız için Monitoring ( izleme) yapılıyor mu?
8 Sosyal Medya kanalları için ayırdığınız bir reklam bütçesi var mı?
9 Şirketinizde Sosyal Medya sayfalarınızın/hesaplarınızın kullanımından sorumlu biri var mı?
10 Sosyal Medyada kullandığınız hesap/sayfaların verimliliğini ölçüyor musunuz?

 

Eğer cevaplarınızda evetler çoğunlukta ise, siz sosyal medyadaki gücünüzü kullanan bir şirketsiniz. Eğer hayırlar çoğunlukta ise sosyal medyadaki gücünüzü kullanamayan bir şirketsiniz ve uzun dönemde bu durum satışlarınızdan çalışanlarınıza her şeyinizi negatif olarak etkileyecek demektir. Bu listeye göre temel hedefiniz ise, bu soruların hepsinin cevabını evet yapmak olmalı. Çünkü sosyal medya, müşterilere ve çalışanlara ulaşmak için kullanabileceğiniz en etkili kanal.

1- Türkiye sosyal medya Lideri: http://bit.ly/1djzddj

2 – Tazedirekt.com  e-ticareti iyi yöneten perakende e-ticaret şirketlerinden biri. internet sayfası ve  sosyal medya kanalarını kullanımı örnek olacak nitelikte

 

Cengiz Çatalkaya

Danışman – Eğitmen

Sosyalink Akademi – Sosyalinkakademi.com