Yazarlar

Şirket değerleme neden yapılır?

Son senelerde birçok patronun kafasında şirketini iyi paraya satmak var. Peki iyi paranın sınırı nedir?  Tutturabildiğine satmak mı? Bazı dükkânların üzerinde hem satılık hem de kiralık ilanları görürüz. Bunun anlamı; “ben kandırmayı kafama koydum ama tarzına sen karar ver; kiralık da, satılık da olabilir”  şeklinde yorumlanabilir. Böyle bir ticarette her zaman diğer taraftan ... devamı

Fırsatçılar devrede!

Fırsatçı kimdir? Yararlanabileceği uygun zamanı bekleyen veya devamlı kollayan, en uygun zamanı bulduğunda da her şeyi yapabilen kimsedir. “Nasıl olsa kur yükseliyor, bu kargaşada biz de kârlarımızı yükseltelim” zihniyeti yeniden piyasalara hakim olmaya başladı. Son günlerde tedarikçi kanadında siparişlerin kısılmasına, perakende zincirler (birkaçı dışında) kayıtsız ... devamı

Mağaza kayıpları üzerine

Sensormatic’in Tyco Retail Solutions işbirliğiyle gerçekleştirdiği ‘Küresel Perakende Sektörü Kayıp Endeksi’ sonuçları açıklandı. Kaynak olarak araştırma bilgilerini aynen vereceğim. Yanında ise kendi yorumlarımı (E.T.) sunacağım. – Rapora göre; küresel boyutta kayıpların sektöre maliyeti 100 milyar USD seviyesinde gözüküyor. E.T.: Evet bu fikir vermek açısından ... devamı

Böyle fiyat kıyaslaması olur mu?

Bir meslek kuruluşu; her ay meyve sebze ve bakliyat üretim fiyatlarıyla raf fiyatlarını karşılaştırmaktadır. Haliyle aradaki büyük fark tüketicide şaşkınlığa ve kızgınlığa sebep olmaktadır. Nasıl olmasın? Örneğin, listede elmanın üretici fiyatı 1.23 TL, market fiyatı 4.86 TL, aradaki fiyat farkı oranı da yüzde 295 olarak belirtilmiş. Buradan çıkan sonuç; 4.86 – 1.23 ... devamı

Müşteri Yolculuğu

Ramazan ayı münasebetiyle “Hoşgeldin Ya Şehri Ramazan!” gibi güzel sözlerle cami mahyaları ışıklanıyorken marketler de Ramazan dolayısıyla hummalı bir çalışmaya girdiler. Bu ayki yazıma ilişkin olarak perakendede neler etkili oluyor neler yapılması lazım gibi sorular üzerinde düşünürken bir süredir bilhassa doktora öğrencilerimle birlik üzerinde durduğumuz bir konu olan ... devamı

Enflasyon nasıl hesaplanır?

Her yılın ilk çeyreğinde yılık enflasyonu hesaplarken, genç meslektaşlarımdan gelen sorular sebebiyle bu konuyu gündeme almış bulunuyorum. Önce büyük resme bakarak başlayalım. TÜİK tarafından enflasyon iki ayrı endeksle hesaplanıyor. Üretici fiyatlarıyla derlenerek hesaplanan endekse üretici fiyatları endeksi (ÜFE) deniyor. Tüketiciye satış sırasında derlenen fiyatlar üzerinden ... devamı

Hem alaylı hem mektepli 

Her ikisi birlikte en isabetlisidir. Ancak diplomanın tek başına iş yapmadığı da inkâr edilemez bir gerçektir. Diploma işe girişin ilk günü dikkate alınır, sonra dosyada yerini bulur. Daha sonra da sadece performansın karnesi ortada kalır. Bir çalışan, kendi alanında işletme içindeki herkesten daha fazla mesleki bilgiye  hakim olmalıdır. Vazgeçilmez olmanın birinci koşulu budur. İyi ... devamı

Perakendecilikte Müşterinin Çorbada Tuzu: Bütünleşik Pazarlama Anlayışına Geçiş

Bu seferki yazıma müşterinin de çalışanların da “Çorbada Tuzu Olması” gerekliliğini dile getiren deyimimizle başlamak istiyorum. Ülkemizde perakendecilik rekabet koşullarının ağırlaşmasıyla bilhassa bir sokak ya da cadde üzerinde çok sayıda market veya zincirlerin açılması gibi durumlardan dolayı giderek güçleşmektedir. Gerçekten de böylesine zorlu bir rekabete katlanmak ... devamı

‘Ders almam, ders veririm’ zihniyeti

Baştan kaybettiren bu zaaf, sadece kişinin kendisine zarar verse ‘oh olsun’ bile denebilir. Ancak başında bulunduğu kurum veya içinde yer aldığı ekip de olumsuz etkileneceği için, bu zihniyetle toplumsal mücadele gerekmektedir. Milli takım teknik direktörü bir basın toplantısında “ben ders almam, ders veririm” demişti. Ancak bir süre sonra ‘mekân basma’ gibi basit bir eylemden ... devamı

Banu ile Mehmet ve hatırlı pazarlama

İngilizcesi” Influencer (influensır) marketing- Türkçeye “Hatırlı Pazarlama” diye çevirmişler. Bizdeki “Bir fincan kahvenin 40 yıl hatırı var” sözünü akla getiriyor. Hatırlanmak için gereken bir şeyler olmalı diyen bir düşünce silsilesinden yola çıkıyor. Belirttiğim Atasözü gibi aslında hatırlanır her öge pazarlama için önemli bir unsur haline ... devamı

Eski Hintlilerden dağıtım lojistiğine yeni ilhamlar

1885 yılında kurulmuş olmalarına karşın keşfedilmeleri çok uzun sürdü, haklarındaki ilk makale 103 yıl sonra yazıldı; Forbes 1998 yılında iki sayısında yer ayırdı. Makaleden hemen sonra ilgi patlaması yaşandı. Önce BBC filmlerini çekip yayınladı. Peşinden üniversiteler incelemeye aldılar, derslerde analize başladılar. 2010 yılında Harward Üniversitesi İş İdaresi programında ... devamı

Ucuz etin yahnisi

“Ucuz etin yahnisi yavan olur” bizim atasözlerimizdendir. Bu sözün söylenmesi bir ürünün ucuz olmasının sebebi hakkında düşünülmesi gerektiğidir. Çünkü bu ürün neden ucuzdur konusunun irdelenmesi gerekir. İşletmeci gözüyle baktığımızda eğer bir ürün ucuz ve ekonomikse bireyler ekonomik düşünür ve ucuz ürünü seçerler. Ancak pazarlamacı gözüyle bakılırsa daha farklı ... devamı

Ucuz et ve akla gelen sorular

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı; halka ucuz et yedirmek üzere, 81 ildeki BİM ve A 101 şubelerinin, kıymayı kilogramı 29 liradan, kuşbaşı eti kilogramı 31 liradan, yarım kiloluk paketlerde satışa sunacaklarını açıkladı. Ancak bu iki perakendeci ve tüketiciler dışındaki çevrelerden yoğun şikâyetler geldi. Biz de buna yardımcı olmak üzere aklımıza gelen soruları aşağıda ... devamı

Şirket kültürü

“ Kurbağalar, gökyüzünü içinde bulundukları kuyunun üstü kadar zannederler.”  Çin atasözü Şirketlerin organizasyonel hayatlarında önemli bir kavram olarak duran şirket kültürü, globalleşen dünyada daha da bir önem kazanmaktadır. Şirket ve kültürün yanyana getirilmesi iki ayrı yapının yani birisi yazılı kurallara dayalı ekonomik kurum, diğeri ise yazılı olmayan ancak ... devamı

Perakendeci kendi enflasyonuna bakmalıdır

Perakendeci tarafından her yılın sonuna doğru başlatılan bütçe çalışmalarında, cari yılın işletme içinde gerçekleşen enflasyon oranına bakarak yeni yılın tahminlerini yapmak ilk iş olmalıdır. Zira TÜİK enflasyon hesabını yaparken ülkenin genel ortalamasını çıkartıyor. Perakendeci için bu enflasyon oranı personel ücretlerini, kiralarını ve diğer giderlerini planlarken ... devamı

Kategori yönetiminde lokasyonun önemi

Perakende sektöründe lokasyonun önemi; öncelikle yatırımı planlarken ve yeni şube yerinin kararı verilirken hissedilir. Stratejinizde o bölgeye uygun mal ve hizmet sunumunuz yoksa aday şube yeri baştan elenmelidir. Örneğin, alkollü içecek satmıyorsanız çok tüketildiği semtte mutlu olamayacaksınız demektir. Zira ciro kaybı sadece bu kategori ile sınırlı kalamaz. Sebebi de alkolün ... devamı

5 yıl çalışanın yıllık ücretli izin süresi

İş kanununda emredici bir düzenleme olan ücretli izin, çalışanların iş verimliliğini, işe motivasyonunu, bedensel ve ruhsal sağlıklarını korur. Çalışanların dinlenme hakkı olan izin, anayasa ile güvence altına alınmıştır. Çalışma şartları ve dinlenme hakkını düzenleyen Anayasanın 50. Maddesine göre, “Dinlenmek, çalışanların hakkıdır. Ücretli hafta ve bayram tatili ile ... devamı

Satışçı çalışanlar

Bir önceki yazımda mağaza satışı için 4M kuralını anlatmış, bunu gerçekleştirmek için “bir satışçı çalışanlar takımına ihtiyaç olduğundan bahsetmiş ve eklemiştim: “Markette herkes-reyoncu, kasiyer, şarküterici, temizlikçi, yöneticiler- satış yapabilme kapasitesine sahip olmalıdır.” Bilindiği üzere mağaza içinde her gün yoğun bir operasyonel faaliyet yürümektedir. ... devamı

Reel büyüme nedir?

Reel büyümenin basit tarifi; nominal büyüme oranının enflasyondan arındırılmış halidir. Nominal büyüme ise, ilk bakışta görünen büyüme oranıdır. İster ülke isterse şirket olsun büyüme oranları aynı mantıkla ifade edilmek zorundadır. Önce ülke çapında bir büyüme örneği verelim. Bir ülke sınırları içinde, belli bir zaman diliminde yerli ve yabancıların ürettikleri mal ... devamı

Alışverişçiler ve reyonlar

Bir markete gelen yüzlerce alışverişçi ve seçilmeyi bekleyen binlerce ürün. Tüm bunlar çeşitli metrekarelerde ve formatlarda yer alan mağazalarda her gün görülen ve yaşanan örnekler. Evet, rafları konuşturmak ve onların dilinden anlamak ancak işi iyi bilmek ve uygulamakla mümkün! Bilen ve duyan olmak, işin ilk adımı diyebilirim. O halde bu bağlamda rafları gözlemlemeye çalışalım. ... devamı

İlave işçi istihdam eden işverene süper teşvik

Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan, TOBB Ekonomi Şurasında yaptığı konuşmada yeni bir istihdam seferberliği başlattıklarını, işsizliği tek haneye düşürmek istediklerini ve tüm üyelerin bu seferberliğe katılmasını istemişti. Hükümet, bu çağrıya uyacak işverenlere destek olmak ve istihdam maliyetini hafifletmek için 687 sayılı KHK ile -ilave istihdam oluşturulması halinde- ... devamı

Planogram olmadan verimlilik sağlanamaz

Verimliliğin en önemli ayağı planogram uygulamalarıdır. Zira alan yönetiminde; ürünlere pazar payına, karlılık ve satış hızına uygun yer tahsisi sağlayan, elde veya bilgisayarlarda hazırlanmış bu sergileme planlarıdır. Tersi kişiye göre değişen ve objektif kriterlere dayanmayan verimsiz teşhirlerdir. Artık bu devirde terkedilmesi gerektiğini rahatça söyleyebiliriz. Zira otuz sene ... devamı

Teşvik programlarından faydalanıyor musunuz?

İşbaşı Eğitim Programı (İEP) ve 6111 sayılı Kanun kapsamında Personel Teşviki, işletmelerin maliyetlerini ciddi oranda minimize etme fırsatı sunuyor. Hangi sektörde olursa olsun teşvikler, işletmeler için büyük önem arz etmektedir. Özellikle yoğun istihdam sağlayan sektörler, teşviklerden faydalanarak maliyetlerini ciddi oranda minimize etme fırsatına sahip oluyorlar. Örneğin ... devamı

2017 ilk yarısı için kıdem tazminat tavanı

2017 ilk yarısı için kıdem tazminatı tavanı ücreti 4.426,16 TL olarak belirlendi. 2017 ilk yarısı için kıdem tazminat tavanı belirlendi. Kıdem tazminatının bir yıllık miktarını en yüksek devlet memuruna (Başbakanlık Müsteşarı) ödenen bir yıllık emeklilik ikramiyesi tutar ile sınırlandırmıştır. Memur maaş katsayısına bağlı olan kıdem tazminat tavan oranı sürekli ... devamı

2017 yılı asgari ücret, asgari geçim indirimi ve muvafakatname

Asgari Ücret 4857 sayılı İş Kanununun 39. maddesine göre; İş sözleşmesi ile çalışan ve bu Kanunun kapsamında olan veya olmayan her türlü işçinin ekonomik ve sosyal durumlarının düzenlenmesi için Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca Asgari Ücret Tespit Komisyonu aracılığı ile ücretlerin asgari sınırları en geç iki yılda bir belirlenir. Asgari Ücret Tespit Komisyonu, ... devamı

2017 yılında uygulanacak ücretlerin vergilendirilmesi ve engelli indirimi

27 Aralık 2017 tarihli Resmi Gazete’ de yayınlanan 296 Seri No’ lu Gelir Vergisi Tebliğinde 2017 yılında uygulanacak ücretlerden kesilecek vergi dilimi, Engelli indirim tutarları ile ilgili düzenleme yapılmıştır. Bu düzenlemeler 01.01.2017 tarihinden itibaren geçerli olacaktır. 193 sayılı Kanunun mükerrer 123 üncü maddesi hükmü uyarınca 2016 yılında uygulanan had ve tutarlar ... devamı

İşler sana gelmez, sen işlere gideceksin*

Ekonomik açıdan sorunlu bir dönem geçiriyoruz. Bir taraftan dövizdeki artış diğer taraftan bölgemizdeki istikrarsızlığın sürüklediği terör olayları ciddi anlamda ekonomik, siyasi ve sosyal negatif etkiler yaratmaktadır. Enflasyonun tek haneli rakamlara inmeden önceki durumunu gözden geçirdiğimizde perakende kazançlarının (o dönemdeki) büyük kısmının, enflasyonist baskılardan ... devamı

Plastik atık sorumluluğu

Plastiği önce tanımalıyız. Aslında marketlere girdiğimiz andan itibaren çok değişik mamul çeşidiyle karşımıza çıktığı için fazla yabancı değiliz. Ancak ana ham madde olarak da 8 türü yaygın olarak üretimde kullanılmaktadır.  Polietilen: Evlerimizde en çok kullandığımız plastik türüdür. Çamaşır suyu, deterjan, şampuan şişeleri, alışveriş ve çöp torbaları, plastik ... devamı