 
          pazar
        
        
          120
        
        
          En pahalı şekerİ
        
        
          Zİmbabwelİler tüketİyor
        
        
          Oruç Baba İnan
        
        
          Torku
        
        
          Konya Şeker, yaklaşık 450 bin tonluk şeker üretimmiktarıyla ülkemizde
        
        
          25 fabrikalı Türk Şeker’den sonra en büyük pancar şekeri üreticisidir.
        
        
          Ülkemiz pancar şekeri üretimin yaklaşık %21’ini gerçekleştiren Konya
        
        
          Şeker, şeker rejimi çerçevesinde iç tüketimin iç üretimle karşılanması
        
        
          stratejisinin en büyük dayanaklarından biridir. Mevcut strateji
        
        
          çerçevesinde ülkemiz zaten şekerde ihracatçı bir ülke değildir ve şeker
        
        
          üretim şirketleri sadece üretim projeksiyonları çerçevesinde iç tüketim
        
        
          için ayrılan miktardan fazla olan C kotası şekeri ihraç edebilmektedir.
        
        
          Bizim de üretim fazlamız olduğunda, yani C şekerimiz olduğunda bu
        
        
          şekeri ihraç etmekte bir problem yaşamıyoruz. Zaten şekeri kristal
        
        
          olarak ihraç etmekten ziyade, biz bir mamul ürünün içine sokarak
        
        
          şekeri ihraç etmenin daha önemli olduğuna inanan bir şirketiz. Şekerli
        
        
          mamullerde ihracat portföyünü ve ihracat hacmini en hızlı büyüten
        
        
          şirketlerden biriyiz.
        
        
          
            “Pazarın en büyük oyuncularından biriyiz”
          
        
        
          Malum bundan 15-20 sene önce özellikle bakkallar çuvalla şeker alır,
        
        
          kilo ile satarlardı. Şimdi o dönem kapandı. Onlarca marka ortaya çıktı
        
        
          ve bu markaların yaptığı, şeker fabrikalarından çuval veya dökme
        
        
          olarak aldıkları şekeri, kristal veya küp şeker olarak paketleyip,
        
        
          tüketici ile buluşturmaktır. Enteresan olan sofralık şeker üretiminin
        
        
          birinci ayağını oluşturan şeker fabrikalarının paketli şeker pazarında
        
        
          olmamasıdır ki, Konya Şeker bu alana yatırım yapan ender şeker
        
        
          fabrikalarından biridir. Biz, kristal şeker üreticisi bir şirket olarak
        
        
          ürettiğimiz ürünü markalı olarak pazarda son tüketici ile buluşturma
        
        
          konusunda bir karar verdik. Bu kararımızın da ısrarla arkasında
        
        
          duruyoruz. Paketli şeker pazarında Torku markasıyla pazarın en büyük
        
        
          oyuncularından biri haline geldik. Pazar payımızı da şeker üretimindeki
        
        
          büyüklüğümüze yakışır bir noktaya taşıdık.
        
        
          
            Sorun, şekerin sınıflandırılmaması
          
        
        
          Pazarın en büyük sorunu bilgi kirliliğidir. Bu kirlilik, hem doğrudan
        
        
          kristal ve küp şeker tüketimini hem de şekerli mamuller tüketimini
        
        
          etkilemektedir. Bir kere tüketici, pancar şekeri ve pancar şekeri
        
        
          alternatifi ürünler ile ilgili doğru bilgiye sahip değildir. Pancar şekeri
        
        
          alternatifi olarak kullanılan tatlandırıcıların, tüketici sağlığı açısından
        
        
          oluşturduğu tehditler de maalesef pancar şekeri açısından ağır bir yük
        
        
          teşkil etmektedir. Yani ciddi sağlık riskleri oluşturan ürünler de kendi
        
        
          adlarıyla değil de şeker olarak adlandırıldığı için masum olan pancar
        
        
          şekeri de tüketici tarafından şüpheli konumuna düşürülmektedir.
        
        
          Biz, bu çerçevede toplumu aydınlatmak için elimizden gelen gayreti
        
        
          gösteriyoruz. Ancak asıl çözüm, ürün içeriklerinde şekerin de
        
        
          sınıflandırmasıyla aşılabilir diye düşünüyoruz.
        
        
          
            Açık şeker tüketimi azalıyor
          
        
        
          Şekerde, bazı temel gıdalarda olduğu kadar açık pazardan söz etmek
        
        
          mümkün değil.  Özellikle artan tüketici bilinci ve gelişen perakende
        
        
          pazarı nedeniyle eskiye nazaran açık şeker tüketimi gittikçe azalan bir
        
        
          trend izlemekte olup, buna karşılık paketli şeker tüketimi ve özellikle
        
        
          de paketli toz şeker tüketimi artış eğilimindedir. Bu trende bağlı olarak
        
        
          araştırma şirketleri tarafında bir ölçüm yapılmamış olsa da, ev dışı
        
        
          tüketim kanallarında da paketli küçük porsiyon küp (sargılı) ve paketli
        
        
          toz şeker (stick şeklinde) tüketimi de artmaktadır.  Özellikle belirli
        
        
          bir kesime hitap eden markalaşmış cafe, restoran ve oteller bu tür
        
        
          tüketime yönelmişlerdir.
        
        
          
            Şeker tüketimi 28 kg civarında
          
        
        
          Şeker sektöründe iki tür şeker vardır; birincisi ve en klasik en doğal
        
        
          olanı sakoroz köekenli şekerler. Yani şeker pancarından veya
        
        
          kamışından üretilen bildiğimiz kristal şekerler. Diğeri ise, nişasta
        
        
          bazlı şekerler. Yani mısırdan üretilen HFSC, füruktoz veya glikoz diye
        
        
          kodlanan şekerler. NBŞ’ler yani nişasta bazlı şekerler; doğrudan
        
        
          mutfakta tüketilen, sofralık şekerler değildir. Bunlar son tüketici ile
        
        
          genelde mamul ürün vasıtasıyla buluşurlar. Sakaroz kökenli pancar
        
        
          şekeri veya ülkemiz pazarında olmamakla birlikte kamış şekeri ise,
        
        
          toz veya küp şeker olarak hem son tüketici tarafından hem de gıda
        
        
          sanayinde kullanılır. Dünya şeker tüketimini nüfus değişimi, şekere
        
        
          alternatif tatlandırıcı fiyatları, tüketici tercihleri ve sağlıkla ilgili sorunlar
        
        
          etkilemektedir. Dünya beyaz şeker tüketimi, nüfus artışı ve kişi başına
        
        
          gelir artışına bağlı olarak değişkenlik gösterir. Dünyada kişi başına
        
        
          şeker tüketimi ortalama 21,8 kg’dır. Bazı ülkelerin kişi başına şeker
        
        
          tüketimleri ABD 30,5 kg, AB ülkeleri 33,7kg, Hindistan 18,4 kg, İran 28,0
        
        
          kg, Rusya 39,1 kg, Japonya 19,2 kg, Brezilya 57,9 kg, Çin 10,5 kg’dır.
        
        
          Türkiye’de kişi başına yıllık şeker tüketimi 28 kg civarındadır.