Page 52 - Perder Dergisi 43. Sayı
P. 52
yzb 2015

Büyüme oranı umut verİcİ

Yomi Kastro

Invenion ve Inventures CEO’su

Türkiye'de e-ticaret sektörü gelişmiş pazarlara göre henüz çok genç.
Gıda perakendesinde e-ticaret payı şu anda yüzde 0,5 seviyesinde.
İnternet kullanımı gittikçe yaygınlaşırken gıda perakendesinde e-ticaret
alanında hala fırsatlar var. Pazar kendi içinde küçük olmasına rağmen,
büyüme oranı fiziksel mağazacılığa göre çok daha umut verici. Gıda
perakendecileri henüz e-ticaretin sularını test ederken, e-ticaretin
öncüleri olan firmalar başarının kurallarını çoktan yazmaya başladı.

E-ticaret asıl olarak lojistik işidir zorlaşıyor. Bu yüzden operasyonu yürüten ekibi kendimiz yetiştirdik. Hem bölgemizde
yerel tanıtım kanallarını hem de Google'ın sunduğu fırsatları iyi değerlendirdik.
Tolga Tatari
Markofoni Kurucusu Bir tarım şirketi gibi çalışıyoruz
7 yıl önce işe başladığımızda, sosyal medya diye bir kavram henüz hayatımıza yeni
yeni giriyordu. O tarihe kadar e-ticaret sadece erkeklerin kullandığı bir alandı ve Fahir Özcan
ürünlerde teknoloji ağırlıklı olmak üzere erkeklere hitap eden ürünlerdi. Biz, ilk defa Taze Masa CEO'su
kadınlara ürün satabilme iddiasıyla pazara girdik. Sitemizi üyelik mantığıyla açtık. Lojistik çok önemli. Biz, aynı zamanda bir tarım şirketi gibi çalışıyoruz. Ürünü,
O zaman bize 'hem kadınlara ürün satacaksınız hem de siteye girişi engellemişsiniz, direkt üreticiden uygun fiyatla ve en taze haliyle alarak, çok kısa sürede tüketiciye
bu böyle olmaz' dediler. Her şeye rağmen deli cesaretiyle devam ettik ve ilk yıl içinde ulaştırıyoruz. Hem internetten hem telefonla sipariş alıyoruz. Sabah erken
üye sayımız inanılmaz bir artış gösterdi. Sonrasında ise, bu işin aslında bir lojistik saatte alınan siparişler, gün içinde teslim ediliyor. Ancak akşam saatlerinde
işi olduğunu öğrendik. İlk günlerde, ürünleri 5 kişi kendimiz paketliyorduk. Fakat alınan siparişlerde ürünlerin taze olması için ertesi gün teslim ediyoruz ve bunu
sonrasında depo, otomasyon yatırımı, bunların donanımı derken tam bir lojistik müşterilerimize özellikle belirtiyoruz. Çünkü bizim için ismimizdeki iddiayı
şirketine evrildik. Bugün bana soracak olursanız Markafoni nedir? diye, bir teknoloji gerçekleştirmek önemli. Her sabah gelen taze ürünlerden müşterilerimize
şirketinden çok lojistik şirketi olduğumuzu söylerim. Dolayısıyla site açmakla, yazılım gönderiyoruz. Paketlemede kese kâğıtları kullanıyoruz. Kesinlikle plastik poşet
sağlamakla bu iş olmuyor. Bu işe girecekseniz mutlaka lojistikle ilgili çok ciddi bir kullanmıyoruz. Ürünlerde memnuniyetsizlik olursa, sorgusuz sualsiz geri alıyoruz
altyapı oluşturmanız gerekli. ve para iadesi yapıyoruz. Bizde sebze, meyvenin yanı sıra zeytin, peynir, bal gibi
kahvaltılık ürünlerden, ev yapımı erişte, turşu ve salçaya kadar farklı çeşitler var.
Lojistik ve pazarlama zorlayıcı unsurlar Mevsimine göre haftalık özel ürünlerimiz var.

Erdal Ergin
Sarıyer Market E Ticaret ve Müşteri İlişkileri Yöneticisi
Sarıyer Market'in fiziksel gıda perakendeciliği ve e-ticareti bir arada başarıyla
yürütüyor. Bu alana en erken yatırım yapan yerel zincirlerden biriyiz. Örnek
alabileceğimiz ve fikir danışabileceğimiz kimse olmadığı için her ayrıntıyı kendimiz
tecrübe ederek öğrendik. Zaman içinde operasyondaki hataları minimuma indirmeyi
başardık. E-ticarette kaybedilen bir müşteriyi geri kazanmak normal mağazacılıktan
daha zor. Doğru çalışan, kullanıcı dostu bir site ve gerekli yazılımı oluşturmak
önemli bir yatırım gerektirse de aslında bu işin küçük bir bölümü. Asıl lojistik ve
pazarlama zorlayıcı unsurlar. Ürünü, söz verdiğiniz saatte teslim etmelisiniz. Bir kişiyi
memnun edemediğinizde bu zincirleme bir etki yaratıyor. Biz, özellikle lojistikle ilgili
önemli yatırımlar yaptık. Araç filomuz, ürün paketleme operasyonumuzda sürekli
iyileştirmeler yaptık. Gıda perakendeciliği zaten kalifiye personel bulmanın zor
olduğu bir alan. Bir de gıda perakendeciliğinin e-ticaret bölümü dediğinizde bu iyice
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57