Page 50 - Perder Dergisi 43. Sayı
P. 50
yzb 2015
MÜSİAD Perakende Sektör Kurulu Başkanı Gökhan Er’in moderatörlüğünde
“Büyük Veriden İsabetli Lokasyon Çıkarmak” başlıklı oturum gerçekleşti.
Oturumda Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, CarrefourSA Bilgi Sistemleri
Direktörü Önder Kaplancık ve Maptriks’in Kurucusu Fatih Kuralkan yer aldı.
Sami Kariyo, konuşmasına Napolyon’un "para, para, para" sözlerine ilerlemek daha garantilidir.
atıfta bulunarak "lokasyon, lokasyon, lokasyon" diyerek başladı. Kariyo, Bunlardan sonra pazarlama geliyor. E-ticaret, kendinizi kaptırırsanız oluk
perakendeciliğin henüz emekleme aşamasında olduğu 1990'lı yıllarda oluk para yiyen bir alandır. Pazarlama yapacağım diye sürdürülebilir olmayan
lokasyonun tek ölçüsünün Abdullah Abi kriteri olduğunu belirterek, "O tarihte mecralara sürekli para harcamaya kalkmayın. Analitik ölçümler yapın ve mutlaka
mağaza açacağımız zaman Abdullah Kiğılı'yı arardık, abi burası iş yapar mı diye. verdiğiniz paranın karşılığını ölçün. Bu işin güzel tarafı, verdiğiniz paranın
Yapar derse açardık" dedi. Sonrasında bölgenin demografik yapısını incelemek karşılığında ne kadar hit aldığınızı çok hızlı ölçebiliyor olmanızdır. Pazarlama
için ekip oluşturmanın, fizibilitenin yavaş yavaş devreye girdiğini anlatan Kariyo, çalışmalarında sosyal medyayı ihmal etmeyin. Ben kendi adıma sosyal medyayı
bugün ise artık lokasyon seçiminin bilimsel bir iş haline geldiğini ve bunun için sevmeyen ve pek kullanmayan biriyim; ancak sosyal medyanın bu işin çok önemli
de en önemli unsurun "Büyük Veri"yi doğru kullanmak olduğunu belirtti. Kariyo bir parçası olduğu yadsınamaz.
şunları kaydetti: Mobil dünyayı ihmal etmeyin. Mobil uygulamalar pahalı olabilir, bunu
"Veri çok, ama bu çokluk bizlerin işini kolaylaştırmak yerine kafamızı daha çok yapamasanız bile mevcut sitenizin en azından mobil araçlara uyumlu çalışmasına
karıştırır hale geldi. Hangi veriye güvenebileceğimizi tayin etmek için çeşitli dikkat edin. Lojistik bu işin önemli bir parçası. Mağaza hazır, depo hazır zaten
teknolojiler, metotlar kullanıyoruz. Birçok farklı raporu karşılaştırıyoruz. Ancak paketler, gönderirim mantığı olmuyor. Bu iş için ayrı bir ekip, ayrı operasyon şart.
bana soracak olursanız, iş yine dönüp dolaşıp tecrübeye ve biraz da içgüdüye Son olarak müşteri şikâyetlerini çok ciddiye alın. Şikâyetlere sosyal medyada
dayanıyor. Perakendecilik, teknoloji tabanlı bir iş kolu haline geldi. Bunu kabul yayılmadan, dalga dalga büyümeden mutlaka aynı gün içinde dönün. Benim
ediyorum; ancak perakendeci olabilmek biraz da yetenek işidir. Doğru yeri, iş tavsiyem, şikâyeti yazana telefonla ulaşın ve konuşun. Kişiler klavye başına
yapacak mağazayı bulabilmek için raporlardan, ölçümlerden yararlanın; ama son geçtiğinde çok anlayışsız ve sert olurken, yüz yüze konuştuğunuzda çok farklı bir
kararı tecrübelerinize ve içgüdülerinize dayanarak verin. Bazen aldığınız raporlar, tavır sergiliyor. Biz bunu tecrübe ettik. Aramak ve konuşarak anlaşmak çok daha
birçok farklı kriterin içinde hiç akla gelmeyecek bir tanesini kaçırabilir. Örneğin etkili oluyor.
Almanya'da mağaza açan bir Türk girişimci dostumuz, ekibin bulduğu son “En doğru yeri seçebiliyor”
derece iyi gözüken bir noktada hiç iş yapamadı. Sonrasında anlaşıldı ki, aslında Fatih Kuralkan
o mağazanın açılacağı yerdeki insan trafiği, caddenin sonunda açık pazara Maptriks Kurucu, CEO
giden insanlarmış. Bu örnekte de olduğu gibi sadece gözlemlemek, raporlamak Şirketlerin, kendi içinde sürdürülebilir bir seviyede uygulamayı kullanmalarını
yetmiyor. Her şeyi enine boyuna incelemek ve bölgeyi bilen kişilerle konuşmak sağlıyoruz. Dolayısıyla şirketler kendi lokasyon analizlerini yapabiliyor ve
şart.” yatırımları için en doğru yeri seçebiliyor. Yeni mağaza açmayı düşündükleri ama
“Şikâyeti olanlarla birebir konuşun” bilmedikleri bir ilin demografik yapısının, nüfusunun, eğitim seviyesinin, gelirinin,
Önder Kaplancık seçmen görüşünün veya sosyo-ekonomik statüsünün ne olduğunu, en ince
CarrefourSA Bilgi Sistemleri Direktörü ayrıntısına kadar analiz edebildikleri bir yazılım sağlıyoruz. İkincisi, bir veri şirketi
Birinci konu donanım. Her şeyin başında doğru donanımları edinmeli ve bunların olarak, Türkiye’de perakende, finans, telekomünikasyon gibi sektörlere bağımsız
doğru çalışacağı fiziksel ortamı oluşturmalısınız. Sonrasında, bana göre ikinci veri sağlıyoruz. Son olarak da oldukça güçlü bir danışman kadromuz var.
konu güvenlik. Bu atlanabilen bir konudur, ancak çok önemli. Günümüzde çok
fazla siber saldırıya maruz kalıyoruz. Özellikle ödeme sistemlerinizin güvenliğine
son derece dikkat etmeniz gerekiyor. Her şeyi telafi edebilirsiniz ancak e-ticarette
geri dönüşü olmayan şey, müşterinizin ödeme bilgilerinin güvenliğini tehlikeye
atmaktır. Bunu yaparsanız hem e-ticaret hem de normal fiziksel mağazanızının
marka değeri bir anda biter. Üçüncü olarak, kullandığınız yazılım geliyor. Yazılımı
seçerken hiçbir zaman bir şablonu alıp aynen uygulayamazsınız. Her firmanın
kendine özgü şartları, beklentileri vardır. Bu yüzden yazılım firmasını sizinle
birlikte yürüyebilecek, ayak uydurabilecek şekilde seçin. İmkânınız varsa kendi
yazılım biriminizi oluşturabilirsiniz; ancak bunu yaparsanız kullanan kişilere
bağımlı olacağınızı unutmayın. Her zaman kurumsal bir firmayla partner alarak
MÜSİAD Perakende Sektör Kurulu Başkanı Gökhan Er’in moderatörlüğünde
“Büyük Veriden İsabetli Lokasyon Çıkarmak” başlıklı oturum gerçekleşti.
Oturumda Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, CarrefourSA Bilgi Sistemleri
Direktörü Önder Kaplancık ve Maptriks’in Kurucusu Fatih Kuralkan yer aldı.
Sami Kariyo, konuşmasına Napolyon’un "para, para, para" sözlerine ilerlemek daha garantilidir.
atıfta bulunarak "lokasyon, lokasyon, lokasyon" diyerek başladı. Kariyo, Bunlardan sonra pazarlama geliyor. E-ticaret, kendinizi kaptırırsanız oluk
perakendeciliğin henüz emekleme aşamasında olduğu 1990'lı yıllarda oluk para yiyen bir alandır. Pazarlama yapacağım diye sürdürülebilir olmayan
lokasyonun tek ölçüsünün Abdullah Abi kriteri olduğunu belirterek, "O tarihte mecralara sürekli para harcamaya kalkmayın. Analitik ölçümler yapın ve mutlaka
mağaza açacağımız zaman Abdullah Kiğılı'yı arardık, abi burası iş yapar mı diye. verdiğiniz paranın karşılığını ölçün. Bu işin güzel tarafı, verdiğiniz paranın
Yapar derse açardık" dedi. Sonrasında bölgenin demografik yapısını incelemek karşılığında ne kadar hit aldığınızı çok hızlı ölçebiliyor olmanızdır. Pazarlama
için ekip oluşturmanın, fizibilitenin yavaş yavaş devreye girdiğini anlatan Kariyo, çalışmalarında sosyal medyayı ihmal etmeyin. Ben kendi adıma sosyal medyayı
bugün ise artık lokasyon seçiminin bilimsel bir iş haline geldiğini ve bunun için sevmeyen ve pek kullanmayan biriyim; ancak sosyal medyanın bu işin çok önemli
de en önemli unsurun "Büyük Veri"yi doğru kullanmak olduğunu belirtti. Kariyo bir parçası olduğu yadsınamaz.
şunları kaydetti: Mobil dünyayı ihmal etmeyin. Mobil uygulamalar pahalı olabilir, bunu
"Veri çok, ama bu çokluk bizlerin işini kolaylaştırmak yerine kafamızı daha çok yapamasanız bile mevcut sitenizin en azından mobil araçlara uyumlu çalışmasına
karıştırır hale geldi. Hangi veriye güvenebileceğimizi tayin etmek için çeşitli dikkat edin. Lojistik bu işin önemli bir parçası. Mağaza hazır, depo hazır zaten
teknolojiler, metotlar kullanıyoruz. Birçok farklı raporu karşılaştırıyoruz. Ancak paketler, gönderirim mantığı olmuyor. Bu iş için ayrı bir ekip, ayrı operasyon şart.
bana soracak olursanız, iş yine dönüp dolaşıp tecrübeye ve biraz da içgüdüye Son olarak müşteri şikâyetlerini çok ciddiye alın. Şikâyetlere sosyal medyada
dayanıyor. Perakendecilik, teknoloji tabanlı bir iş kolu haline geldi. Bunu kabul yayılmadan, dalga dalga büyümeden mutlaka aynı gün içinde dönün. Benim
ediyorum; ancak perakendeci olabilmek biraz da yetenek işidir. Doğru yeri, iş tavsiyem, şikâyeti yazana telefonla ulaşın ve konuşun. Kişiler klavye başına
yapacak mağazayı bulabilmek için raporlardan, ölçümlerden yararlanın; ama son geçtiğinde çok anlayışsız ve sert olurken, yüz yüze konuştuğunuzda çok farklı bir
kararı tecrübelerinize ve içgüdülerinize dayanarak verin. Bazen aldığınız raporlar, tavır sergiliyor. Biz bunu tecrübe ettik. Aramak ve konuşarak anlaşmak çok daha
birçok farklı kriterin içinde hiç akla gelmeyecek bir tanesini kaçırabilir. Örneğin etkili oluyor.
Almanya'da mağaza açan bir Türk girişimci dostumuz, ekibin bulduğu son “En doğru yeri seçebiliyor”
derece iyi gözüken bir noktada hiç iş yapamadı. Sonrasında anlaşıldı ki, aslında Fatih Kuralkan
o mağazanın açılacağı yerdeki insan trafiği, caddenin sonunda açık pazara Maptriks Kurucu, CEO
giden insanlarmış. Bu örnekte de olduğu gibi sadece gözlemlemek, raporlamak Şirketlerin, kendi içinde sürdürülebilir bir seviyede uygulamayı kullanmalarını
yetmiyor. Her şeyi enine boyuna incelemek ve bölgeyi bilen kişilerle konuşmak sağlıyoruz. Dolayısıyla şirketler kendi lokasyon analizlerini yapabiliyor ve
şart.” yatırımları için en doğru yeri seçebiliyor. Yeni mağaza açmayı düşündükleri ama
“Şikâyeti olanlarla birebir konuşun” bilmedikleri bir ilin demografik yapısının, nüfusunun, eğitim seviyesinin, gelirinin,
Önder Kaplancık seçmen görüşünün veya sosyo-ekonomik statüsünün ne olduğunu, en ince
CarrefourSA Bilgi Sistemleri Direktörü ayrıntısına kadar analiz edebildikleri bir yazılım sağlıyoruz. İkincisi, bir veri şirketi
Birinci konu donanım. Her şeyin başında doğru donanımları edinmeli ve bunların olarak, Türkiye’de perakende, finans, telekomünikasyon gibi sektörlere bağımsız
doğru çalışacağı fiziksel ortamı oluşturmalısınız. Sonrasında, bana göre ikinci veri sağlıyoruz. Son olarak da oldukça güçlü bir danışman kadromuz var.
konu güvenlik. Bu atlanabilen bir konudur, ancak çok önemli. Günümüzde çok
fazla siber saldırıya maruz kalıyoruz. Özellikle ödeme sistemlerinizin güvenliğine
son derece dikkat etmeniz gerekiyor. Her şeyi telafi edebilirsiniz ancak e-ticarette
geri dönüşü olmayan şey, müşterinizin ödeme bilgilerinin güvenliğini tehlikeye
atmaktır. Bunu yaparsanız hem e-ticaret hem de normal fiziksel mağazanızının
marka değeri bir anda biter. Üçüncü olarak, kullandığınız yazılım geliyor. Yazılımı
seçerken hiçbir zaman bir şablonu alıp aynen uygulayamazsınız. Her firmanın
kendine özgü şartları, beklentileri vardır. Bu yüzden yazılım firmasını sizinle
birlikte yürüyebilecek, ayak uydurabilecek şekilde seçin. İmkânınız varsa kendi
yazılım biriminizi oluşturabilirsiniz; ancak bunu yaparsanız kullanan kişilere
bağımlı olacağınızı unutmayın. Her zaman kurumsal bir firmayla partner alarak