Page 87 - Perder 45. Sayı
P. 87
85
halen yüzde 7 ve üzerinde bir yıllıklandırılmış manşet enflasyonla mücadele ediyor Asgari ücret KONUK YAZAR
olması da düşündürücü. Yukarıda sıraladığımız ve küresel ekonomide rakibimiz olan Hane halkının ekonomiye duyduğu güveni perçinleyecek, çarşı-pazardaki alışverişi
56 ülke arasında, yıllıklandırılmış manşet enflasyonu Türkiye'nin üzerinde olan ülkeler makul ölçüde canlandıracak tedbirlerin bir boyutu, hane halkının gelirini arttırmaktan
yüzde 15,6 ile Rusya, yüzde 46,4 ile Ukrayna, yüzde 9,9 ile Brezilya, yüzde 68,5 ile geçiyor. Burada, çalışanların, emeklilerin, hatta eğitim gören gençlerinin gelirini
Venezüella ve yüzde 9,7 ile Mısır. Bu ülkeler ve Türkiye hariç, 56 ülke arasında, yüzde düzeltmeye yönelik, ilk 100 günde atılabilecek adımlar var. Çalışanları ilgilendiren
5 ile 7 arasında enflasyonu olan ülke sayısı da; yüzde 3 ile 5 arasında enflasyonu olan en kritik konu, asgari ücretin 1.300 TL'ye yükseltilmesi. Bu konu, sadece asgari
sayısı da aynı, sadece 3 ülke. Yüzde 2'in altında yıllık enflasyonu olan ülke sayısı 37. ücretle sınırlı değil ve asgari ücretin üzerinde ücretle çalışan kesimler dâhil, tahmin
Bu noktada, Türkiye 2015 yılını yüzde 7,3 ile 7,8 arasında bir enflasyon ile bitirebilecek edilenden daha büyük bir çalışan grubunu ilgilendiriyor. Bu nedenle, düşük gelirle
ise, 2016 yılı sonunda da Türkiye'nin yine enflasyonu yüzde 7,5 ile 8,5 arasında çalışanların durumlarının yasal olarak daha düzenli hale getirilebilmesi, aynı
göğüsleyeceği düşünülüyor. Yani önümüzdeki kısa dönemde de, özellikle tarım ve zamanda işverenlerin istihdam maliyetlerinin de azaltılması adına, asgari ücretin
gıda ürünleriyle ile ilgili fiyatlandırma sorunu aşılamaz ise, Türkiye'nin manşet ve yüzde 120’sine kadar maaş ödeyen işverenlerin SGK prim tutarlarının asgari ücretle
çekirdek enflasyon sorunu, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın para politikasını aynı olmasına yönelik bir düzenleme yapılması, reel sektörde bu konu gündeme
yumuşatma ihtimalini de zayıflatacak. geldiğinden beri gözlenen tartışmaları yatıştırabilir.
Hiç şüphesiz, 7-8 milyon sabit ücretle çalışan kesimin ücretlerinde yüzde 15 ile 30
Büyüme hızı hedefi arasındaki iyileşmenin, hane halkı gelirleri açısından doping etkisi olabilir. Ancak, bu
Türk ekonomisinin makroekonomik hedefleri açısından, Yüksek Planlama gelir artışının tümünün tüketim harcamalarına dönüşmesi, Türkiye'nin iyileştirmek
Kurulu'nda son şeklini aldıktan sonra kamuoyu ile paylaşılan ve 2016-2018 zorunda olduğu tasarruf oranları açısından fırsatın kaçması demektir. Bu nedenle,
dönemini kapsayan Orta Vadeli Program (OVP)'deki kimi hedeflerin yeniden revize çalışanların, kanuni düzenleme ile emeklilerin maaş ve ücretleri iyileştirildiğinde,
edilmesi de beklenmekte. Çünkü ilk 100 günde tasarrufları özendirici
2016-2018 OVP'sinde yer alan önlemler de alınmak suretiyle, gelir
geleceğe dönük makroekonomik Türk halkının ekonomiye olan güvenini artışının bir bölümünün tasarruflara
hedeflere baktığımızda, 2016 yılı yönelmesinin sağlanması yararlı
için daha detaylı; ama 2017 ve arttıracak önlemlerin bir boyutu, hane halkının olacaktır. Gençlerin 'genel sağlık
2018 hedefleri için daha az detaylı, gelirini arttırıcı ve borç yükünü azaltıcı, seri sigortası' borçlarının silinmesi
bilhassa 'hedefler daha iyimser olarak hayata geçirilebilecek tedbirlerden; bir de, yine hane halkının sürece
olsun' anlamında bir dokunuş başka boyutu da enflasyonun 'boynunu kırarak', adaptasyonu açısından önemli. Bu
kendisini hissettiriyor. Öncelikle, tür yeni sistemler otururken, hane
2015 yılı büyüme beklentisinin enflasyonun yüksek seyretmesine sebep olan halkına çıkarılacak kabarık borçların
yüzde 4'den yüzde 3'e çekilmesini gerekçeleri ortadan kaldırmaktan geçiyor. sebep olabileceği moralsizlik de,
doğal karşılamak gerekiyor. Bununla ekonomik aktiviteyi etkiler. Keza,
birlikte, 2015 yılını Türk ekonomisinin terörle mücadele eden emniyet
halen yüzde 3,3 ile 3,6 arasında mensuplarının özlük haklarında
bir GSYH reel büyümesi ile tamamlama ihtimali zayıf değil. Yeni ekonomi yönetimi, iyileştirme, er ve erbaşların harçlıklarının artırılması, muhtarlara zam, çiftçiye KDV
OVP'deki 2016 yılı büyüme hızı hedefini yüzde 4'den yüzde 4,5'e yükseltebilir. desteği, esnafa vergi kolaylığı gibi adımlar da, yine hane halkının moralini yükselerek,
2016 yılı büyüme hızının yükseltilmesi ise, 64. Hükümet'in ilk 100 gün programı ile ekonomik aktiviteyi olumlu yönde etkileyecektir. Taşeron işçilerin kadroya alınması
doğrudan bağlantılı. Yeni Bakanlar Kurulu'nun ilk 100 günde gündeminde olacak konusunda ise, önceki hükümetler döneminde büyük ölçüde tamamlanmış
kritik konulardan birisini, hane halkının ve reel sektörünün ekonomiye olan güvenini çalışmanın ilk 100 günde hayat bulması da, yukarıdaki adımların tuzu, biberi olur.
yeniden güçlendirmek ve perçinlemek oluşturuyor. Sadece 1 Kasım milletvekili genel Cumhurbaşkanı Erdoğan, yaklaşık iki yıldır, Türkiye'de faizlerin yüksek olduğundan
seçimlerinden çıkan '4 yıllık tek başına iktidar' sonucuyla dahi, tüketici güveni bir ne zaman söz etse, kimi çevreler garip bir tutumla, konuyu hep Merkez Bankası
anda sıçradı. Bir yandan, Türk halkının çarşı-pazar boyutunda, 'hayat pahalılığı' ile para politikası faiz oranına getirdiler ve 'TCMB üzerinde siyasi baskı oluşturuluyor'
ilgili algısını iyileştirecek, bir yandan da reel sektörün yeniden yatırımlara yönelmesini iddiaları ile konu ne yazık ki başka noktalara çekildi. Oysa, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın
sağlayacak teşvik edici düzenlemelerin hayat bulması gerekiyor. Türk halkının bahsettiği husus, Türkiye'de reel sektörün, yatırım amaçlı ve işletme sermayesi amaçlı
ekonomiye olan güvenini arttıracak önlemlerin bir boyutu, hane halkının gelirini olarak, çok ağır bir maliyetle kaynak kullandığıydı. Bu nedenle, ilk 100 günde, reel
arttırıcı ve borç yükünü azaltıcı, seri olarak hayata geçirilebilecek tedbirlerden; bir sektörün finansman imkânlarının maliyetlerini aşağı çekecek tedbirler, kısmen kamu
başka boyutu da enflasyonun 'boynunu kırarak', enflasyonun yüksek seyretmesine yükleri, kısmen de bankalarca uygulanan kimi harç ve giderlerde anlamlı indirimler
sebep olan gerekçeleri ortadan kaldırmaktan geçiyor. Özel sektör yatırımlarının ve yapılması gerekiyor. İlk 100 günün içinde, teşviklerin yeniden yapılandırılması adına
ihracatın finansmanı yönelik acil tedbirlerin hayata geçirilmesi de, Türk ekonomisinin atılacak adımlar ise, sonraki 300 ve 500 gün için anlamlı olacaktır. 64. Hükümet iyi bir
büyüme hızına müspet yönde katkı sağlayacaktır. tempo ile başlarsa, Türk perakende endüstrisinin de yüzünün daha fazla güleceği bir
2016 yılı görebiliriz.
halen yüzde 7 ve üzerinde bir yıllıklandırılmış manşet enflasyonla mücadele ediyor Asgari ücret KONUK YAZAR
olması da düşündürücü. Yukarıda sıraladığımız ve küresel ekonomide rakibimiz olan Hane halkının ekonomiye duyduğu güveni perçinleyecek, çarşı-pazardaki alışverişi
56 ülke arasında, yıllıklandırılmış manşet enflasyonu Türkiye'nin üzerinde olan ülkeler makul ölçüde canlandıracak tedbirlerin bir boyutu, hane halkının gelirini arttırmaktan
yüzde 15,6 ile Rusya, yüzde 46,4 ile Ukrayna, yüzde 9,9 ile Brezilya, yüzde 68,5 ile geçiyor. Burada, çalışanların, emeklilerin, hatta eğitim gören gençlerinin gelirini
Venezüella ve yüzde 9,7 ile Mısır. Bu ülkeler ve Türkiye hariç, 56 ülke arasında, yüzde düzeltmeye yönelik, ilk 100 günde atılabilecek adımlar var. Çalışanları ilgilendiren
5 ile 7 arasında enflasyonu olan ülke sayısı da; yüzde 3 ile 5 arasında enflasyonu olan en kritik konu, asgari ücretin 1.300 TL'ye yükseltilmesi. Bu konu, sadece asgari
sayısı da aynı, sadece 3 ülke. Yüzde 2'in altında yıllık enflasyonu olan ülke sayısı 37. ücretle sınırlı değil ve asgari ücretin üzerinde ücretle çalışan kesimler dâhil, tahmin
Bu noktada, Türkiye 2015 yılını yüzde 7,3 ile 7,8 arasında bir enflasyon ile bitirebilecek edilenden daha büyük bir çalışan grubunu ilgilendiriyor. Bu nedenle, düşük gelirle
ise, 2016 yılı sonunda da Türkiye'nin yine enflasyonu yüzde 7,5 ile 8,5 arasında çalışanların durumlarının yasal olarak daha düzenli hale getirilebilmesi, aynı
göğüsleyeceği düşünülüyor. Yani önümüzdeki kısa dönemde de, özellikle tarım ve zamanda işverenlerin istihdam maliyetlerinin de azaltılması adına, asgari ücretin
gıda ürünleriyle ile ilgili fiyatlandırma sorunu aşılamaz ise, Türkiye'nin manşet ve yüzde 120’sine kadar maaş ödeyen işverenlerin SGK prim tutarlarının asgari ücretle
çekirdek enflasyon sorunu, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın para politikasını aynı olmasına yönelik bir düzenleme yapılması, reel sektörde bu konu gündeme
yumuşatma ihtimalini de zayıflatacak. geldiğinden beri gözlenen tartışmaları yatıştırabilir.
Hiç şüphesiz, 7-8 milyon sabit ücretle çalışan kesimin ücretlerinde yüzde 15 ile 30
Büyüme hızı hedefi arasındaki iyileşmenin, hane halkı gelirleri açısından doping etkisi olabilir. Ancak, bu
Türk ekonomisinin makroekonomik hedefleri açısından, Yüksek Planlama gelir artışının tümünün tüketim harcamalarına dönüşmesi, Türkiye'nin iyileştirmek
Kurulu'nda son şeklini aldıktan sonra kamuoyu ile paylaşılan ve 2016-2018 zorunda olduğu tasarruf oranları açısından fırsatın kaçması demektir. Bu nedenle,
dönemini kapsayan Orta Vadeli Program (OVP)'deki kimi hedeflerin yeniden revize çalışanların, kanuni düzenleme ile emeklilerin maaş ve ücretleri iyileştirildiğinde,
edilmesi de beklenmekte. Çünkü ilk 100 günde tasarrufları özendirici
2016-2018 OVP'sinde yer alan önlemler de alınmak suretiyle, gelir
geleceğe dönük makroekonomik Türk halkının ekonomiye olan güvenini artışının bir bölümünün tasarruflara
hedeflere baktığımızda, 2016 yılı yönelmesinin sağlanması yararlı
için daha detaylı; ama 2017 ve arttıracak önlemlerin bir boyutu, hane halkının olacaktır. Gençlerin 'genel sağlık
2018 hedefleri için daha az detaylı, gelirini arttırıcı ve borç yükünü azaltıcı, seri sigortası' borçlarının silinmesi
bilhassa 'hedefler daha iyimser olarak hayata geçirilebilecek tedbirlerden; bir de, yine hane halkının sürece
olsun' anlamında bir dokunuş başka boyutu da enflasyonun 'boynunu kırarak', adaptasyonu açısından önemli. Bu
kendisini hissettiriyor. Öncelikle, tür yeni sistemler otururken, hane
2015 yılı büyüme beklentisinin enflasyonun yüksek seyretmesine sebep olan halkına çıkarılacak kabarık borçların
yüzde 4'den yüzde 3'e çekilmesini gerekçeleri ortadan kaldırmaktan geçiyor. sebep olabileceği moralsizlik de,
doğal karşılamak gerekiyor. Bununla ekonomik aktiviteyi etkiler. Keza,
birlikte, 2015 yılını Türk ekonomisinin terörle mücadele eden emniyet
halen yüzde 3,3 ile 3,6 arasında mensuplarının özlük haklarında
bir GSYH reel büyümesi ile tamamlama ihtimali zayıf değil. Yeni ekonomi yönetimi, iyileştirme, er ve erbaşların harçlıklarının artırılması, muhtarlara zam, çiftçiye KDV
OVP'deki 2016 yılı büyüme hızı hedefini yüzde 4'den yüzde 4,5'e yükseltebilir. desteği, esnafa vergi kolaylığı gibi adımlar da, yine hane halkının moralini yükselerek,
2016 yılı büyüme hızının yükseltilmesi ise, 64. Hükümet'in ilk 100 gün programı ile ekonomik aktiviteyi olumlu yönde etkileyecektir. Taşeron işçilerin kadroya alınması
doğrudan bağlantılı. Yeni Bakanlar Kurulu'nun ilk 100 günde gündeminde olacak konusunda ise, önceki hükümetler döneminde büyük ölçüde tamamlanmış
kritik konulardan birisini, hane halkının ve reel sektörünün ekonomiye olan güvenini çalışmanın ilk 100 günde hayat bulması da, yukarıdaki adımların tuzu, biberi olur.
yeniden güçlendirmek ve perçinlemek oluşturuyor. Sadece 1 Kasım milletvekili genel Cumhurbaşkanı Erdoğan, yaklaşık iki yıldır, Türkiye'de faizlerin yüksek olduğundan
seçimlerinden çıkan '4 yıllık tek başına iktidar' sonucuyla dahi, tüketici güveni bir ne zaman söz etse, kimi çevreler garip bir tutumla, konuyu hep Merkez Bankası
anda sıçradı. Bir yandan, Türk halkının çarşı-pazar boyutunda, 'hayat pahalılığı' ile para politikası faiz oranına getirdiler ve 'TCMB üzerinde siyasi baskı oluşturuluyor'
ilgili algısını iyileştirecek, bir yandan da reel sektörün yeniden yatırımlara yönelmesini iddiaları ile konu ne yazık ki başka noktalara çekildi. Oysa, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın
sağlayacak teşvik edici düzenlemelerin hayat bulması gerekiyor. Türk halkının bahsettiği husus, Türkiye'de reel sektörün, yatırım amaçlı ve işletme sermayesi amaçlı
ekonomiye olan güvenini arttıracak önlemlerin bir boyutu, hane halkının gelirini olarak, çok ağır bir maliyetle kaynak kullandığıydı. Bu nedenle, ilk 100 günde, reel
arttırıcı ve borç yükünü azaltıcı, seri olarak hayata geçirilebilecek tedbirlerden; bir sektörün finansman imkânlarının maliyetlerini aşağı çekecek tedbirler, kısmen kamu
başka boyutu da enflasyonun 'boynunu kırarak', enflasyonun yüksek seyretmesine yükleri, kısmen de bankalarca uygulanan kimi harç ve giderlerde anlamlı indirimler
sebep olan gerekçeleri ortadan kaldırmaktan geçiyor. Özel sektör yatırımlarının ve yapılması gerekiyor. İlk 100 günün içinde, teşviklerin yeniden yapılandırılması adına
ihracatın finansmanı yönelik acil tedbirlerin hayata geçirilmesi de, Türk ekonomisinin atılacak adımlar ise, sonraki 300 ve 500 gün için anlamlı olacaktır. 64. Hükümet iyi bir
büyüme hızına müspet yönde katkı sağlayacaktır. tempo ile başlarsa, Türk perakende endüstrisinin de yüzünün daha fazla güleceği bir
2016 yılı görebiliriz.