Page 83 - Perder 45. Sayı
P. 83
81

KONUK YAZAR

Ahlak bireysel, etik ise kurumsaldır. Ahlak, kişinin
davranışlarına yol gösterirken; etik, yönetim kurulunda
konuşulanlarla, çalışanlara söylenenler ve dış dünyaya
anlatılanlar arasındaki tutarlılığı sağlar. Güven duygusu, bu
tutarlılık sağlandığı ve korunduğu sürece gelişebilir.

• İşyerinde kendisine insan olarak değer verildiğine inanmak söz konusu olduğunda, tehdit altında ve kriz sırasında fark edilir. Bu durumlar
Ülkemizin, etik duruşuyla ünlü bir holdingine bağlı bir şirket için bir eğitim projesi baskı yaratır. Günümüzde artan rekabet, değerlerin sınandığı bir baskı ortamı
hazırlıyorduk. Kendisiyle yaptığımız bir görüşme sırasında genel müdür şunları oluşturmaktadır. Bu nedenle değerlerle çelişen karar ve uygulamaları, kavram
söyledi: “Bizim işlerimiz ve finansal sonuçlarımız gerçekte çok iyi. Tabii biz, halka karışıklığı yaratarak, çok konuşup hiçbir şey söylemeyerek, genel doğruyu
açık bir şirket olduğumuz için bunu bilançomuza yansıtmıyoruz.” Etik duruşuyla destekleyen bir cümlenin arkasından “ama” deyip, esas cümlede verdiği mesajın
övünen bu holdingin genel müdürü, Batı’da kendisini hapse götürecek beyanında tersini savunan bir yan cümle kurarak örtmek ve “haklı çıkmak” mümkündür.
bu kadar rahat olabiliyorsa, benzer duruşta olduğunu ilan etmeyenlerin nasıl bir Bireyler inanç ve değerlerini değiştirdikleri zaman, karar ve davranışları da değişir.
yönetim anlayışı sergileyeceğini tahmin etmek zor olmayacaktır. Eğer belirli sayıda kişinin inanç ve değerlerinde aynı yönde bir değişiklik olursa,
Bir kurumun değerleri arasında “bütünlük” olup olmadığı, şu sorulara verilecek topluluğun ve de toplumun karar ve davranışları değişir.
cevaplara bakılarak anlaşılabilir:
• Yönetim kurulu toplantısında konuşulanlar ile çalışanlara söylenenler örtüşüyor Sonuç:
mu? Değerlerin anlamlı bir bütün oluşturarak toplumsal normlar haline gelmesi, ahlak
• Çalışanlara verilen mesajlar ile müşterilere ve tedarikçilere verilen mesajlar ve etik kavramlarıyla açıklanır. Ahlak bireysel, etik ise kurumsaldır. Ahlak, kişinin
örtüşüyor mu? davranışlarına yol gösterirken; etik, yönetim kurulunda konuşulanlarla, çalışanlara
• Yönetim kurulunda konuşulan ve alınan kararlar ile müşteri ve (halka açık bir söylenenler ve dış dünyaya anlatılanlar arasındaki tutarlılığı sağlar. Güven duygusu,
şirketse) hissedarlara söylenenler örtüşüyor mu? bu tutarlılık sağlandığı ve korunduğu sürece gelişebilir.
Eğer bu kademelerdeki bilgi akışında tutarsızlık varsa, kurum içinde çalışanlardan Bir tüketici araştırmasına göre, “kalite ve fiyat farkı olmazsa, topluma karşı
da açıklık ve tutarlılık beklemek gerçekçi olmaz. sorumluluk taşıdığına inandığım şirketin ürününü tercih ederim” diyenlerin oranı,
üç yılda yüzde 55'ten yüzde 65'e yükselmiştir. Bu bulgu, topluma katkının ve ahlaki
Değerlerin değeri değerlere bağlılığın ticari karşılığının olduğunun somut bir işaretidir.
“Özü-sözü bir olmak” deyişi, kişinin değerleri ve davranışları arasında bir Güven duygusu soyut bir kavram olarak düşünülse de, iş sonuçları üzerinde ölçülen
çelişki olmadığını gösterir. Bir kurumun değerleri, kurumdaki herkesin, liderler çıktıları somuttur. Bir kurumda güven düşükse, yapılan işlerin hızı yavaşlar, bu
ve yöneticiler dâhil, nasıl davranmalarının beklendiği konusunda açık bir da maliyetleri yükseltir. Tam tersine yüksek güven ortamında hız artar, maliyetler
deklarasyondur. Önemsiz kararlarda değerleri ve altında yatan inanç sistemini düşer. Görüldüğü gibi bir kurumun iklimindeki güven düzeyi, farkına varılmadan
fark etmek çok kere mümkün olmaz. Değerler, önemli kararlarda, özellikle de çıkar ödenen dolaylı bir vergi gibidir.
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88