Page 78 - Perder 45. Sayı
P. 78
serbest köşe İş gelİştİrme
Ercüment Tunçalp İş hayatında ulusal ve küresel standartlarda çok hızlı bir
değişim yaşanmaktadır. Durum böyle olunca; işletmelerin
Danışman bünyesindeki değişim hızının, dışardaki değişim hızından
düşük kalma riski ortaya çıkmaktadır. Zira farkın daha
da açılması yarışın dışında bırakabilir. Bilhassa perakende
sektöründe böyle bir sahneye asla izin verilemez. Dolayısıyla iş
geliştirme, önceliği kabul görmüş bir konudur. Ancak uygulama
şeklinde bazı tereddütler yaşanmaktadır. Bir kısım görüşe göre;
satış ve pazarlamanın yeni adı olarak da anılmaktadır. Bana göre
bu geniş alan bile iş geliştirme için dar kalır.
İşletmelerin faaliyet konusuna göre içerikler değişebileceği gibi
her işletmede bütün departmanları ayrı ayrı ele alacak şekilde
sınır mümkün olduğunca geniş tutulmalıdır.
Üretici firmalarda bile ürün geliştirme, iş geliştirmenin sadece çalışmaların koordinasyonunu yürütebilir. Unutulmamalıdır
bir parçasıdır. Ana amaç; işletme kârlılığının sürdürülebilir ki; hizmeti alacak yöneticinin narsist kişiliği de iş geliştirmeye
olmasıdır. Bu da müşteri odaklı çalışmayı ve hem müşteri engeldir. Bir işin en iyisini uyguladığına kendisini ve ekibini
sayısını hem de onun harcamasını artırmayı hedeflemelidir. inandırmış olan liderler bu çalışmaları asla başlatmamalıdırlar.
Dolayısıyla pazarlama karmasının 7 unsuru ( ürün, miktar, düzen, Zira başarı ihtimali yoktur. Dolayısıyla, şirket içinde uygun
zaman, fiyat, tutundurma, yer ve kanal konusundaki doğrular) atmosfer oluşmadan start verilmemelidir. Önce üst yönetimin
dışındaki çalışmaları da kapsamalıdır. Örneğin eğitim, iletişim, gelecek önerileri hayata geçirmede hızlı hareket edebilmesi
yatırım, raporlama, nakit yönetimi ve teknolojik gelişmeler gibi önemlidir. Sonra ekibin özeleştiri, empati, kıyaslama ve her
konulardaki iyileştirmeler de birlikte yürütülmelidir. türlü araştırma yapma konusunda antrenmanlı olması gerekir.
Çalışmaların çatısı; hepsini içinde barındıran kısa ve uzun vadeli Eksik kısımların eğitimle takviyesi de önemli ihtiyaçtır. Sadece
iş planlarıdır. İşte bunların hazırlanması ve konsolide edilmesi de benchmarking (kıyaslama) bile bu çalışmaların dayandırılması
ayrı uzmanlık konusudur. Şirketlere dışardan profesyonel destek gereken çok önemli ve geniş bir konudur.
vermeye hazır iş geliştirme danışmanları mevcuttur. İlk aşamada İşte bu şekilde, etkili bir iş planı ve yeterli kaynak ile
kendilerine sorulması gereken soru; uzmanlığın hangi konuları destekleyerek işletmenizin rekabet gücünü artırabilir, gelişmesini
kapsayacağıdır. Zira iş geliştirme danışmanlığından önce yukarda sağlayabilirsiniz. Swot analizi ile başlayarak, analiz sonuçlarına
saydığım konuların uzmanlığına ihtiyaç vardır. Örneğin finans göre hedef belirleyerek ve bu sonuçlara ulaşmak için strateji
alanında donanımlı bir iş geliştirme uzmanı ticari performansı geliştirme konularında alışkanlık yaratabilirsiniz.
düşük buldu diyelim. Peki, mağaza yerleşimi açısından iyileştirme Son zamanların modası; mevcut işten gelecek kaynaklarla
önerilerini nasıl oluşturacaktır? Yanlış ürün portföyünü nasıl girilen yeni bir kulvara “yeni iş geliştirme” tanımının uygun
düzeltecektir ? bulunmasıdır. Hatalı bulduğumu söylemeliyim.
Örneğin hard discount zinciriniz var ve süpermarket işine de
“Narsist kişilik iş geliştirmeye engeldir” giriyorsanız, yeni kulvarı tamamen ayırıp, bunu bağımsız olarak
Böylece departmanların performansını incelemek mümkün olsa ele alamazsınız. İki konsept birbirini olumlu veya olumsuz
da gerekli değişim önerilerini oluşturmak o kadar da kolay olmaz. anlamda etkilemeye devam edeceğinden, ayrı yönetilseler
Neticede; ne dışardan alınacak iş geliştirme danışmanlığı, ne bile aynı iş geliştirme prosedürüne tabi tutmanız gerekecektir.
de işletme içinden tayin edilecek bir iş geliştirme uzmanı kesin Umarım bu konudaki kafa karışıklığına ışık tutabilmişimdir.
çözüm değildir. Bu kişiler sadece organizasyonu başlatabilir ve
Ercüment Tunçalp İş hayatında ulusal ve küresel standartlarda çok hızlı bir
değişim yaşanmaktadır. Durum böyle olunca; işletmelerin
Danışman bünyesindeki değişim hızının, dışardaki değişim hızından
düşük kalma riski ortaya çıkmaktadır. Zira farkın daha
da açılması yarışın dışında bırakabilir. Bilhassa perakende
sektöründe böyle bir sahneye asla izin verilemez. Dolayısıyla iş
geliştirme, önceliği kabul görmüş bir konudur. Ancak uygulama
şeklinde bazı tereddütler yaşanmaktadır. Bir kısım görüşe göre;
satış ve pazarlamanın yeni adı olarak da anılmaktadır. Bana göre
bu geniş alan bile iş geliştirme için dar kalır.
İşletmelerin faaliyet konusuna göre içerikler değişebileceği gibi
her işletmede bütün departmanları ayrı ayrı ele alacak şekilde
sınır mümkün olduğunca geniş tutulmalıdır.
Üretici firmalarda bile ürün geliştirme, iş geliştirmenin sadece çalışmaların koordinasyonunu yürütebilir. Unutulmamalıdır
bir parçasıdır. Ana amaç; işletme kârlılığının sürdürülebilir ki; hizmeti alacak yöneticinin narsist kişiliği de iş geliştirmeye
olmasıdır. Bu da müşteri odaklı çalışmayı ve hem müşteri engeldir. Bir işin en iyisini uyguladığına kendisini ve ekibini
sayısını hem de onun harcamasını artırmayı hedeflemelidir. inandırmış olan liderler bu çalışmaları asla başlatmamalıdırlar.
Dolayısıyla pazarlama karmasının 7 unsuru ( ürün, miktar, düzen, Zira başarı ihtimali yoktur. Dolayısıyla, şirket içinde uygun
zaman, fiyat, tutundurma, yer ve kanal konusundaki doğrular) atmosfer oluşmadan start verilmemelidir. Önce üst yönetimin
dışındaki çalışmaları da kapsamalıdır. Örneğin eğitim, iletişim, gelecek önerileri hayata geçirmede hızlı hareket edebilmesi
yatırım, raporlama, nakit yönetimi ve teknolojik gelişmeler gibi önemlidir. Sonra ekibin özeleştiri, empati, kıyaslama ve her
konulardaki iyileştirmeler de birlikte yürütülmelidir. türlü araştırma yapma konusunda antrenmanlı olması gerekir.
Çalışmaların çatısı; hepsini içinde barındıran kısa ve uzun vadeli Eksik kısımların eğitimle takviyesi de önemli ihtiyaçtır. Sadece
iş planlarıdır. İşte bunların hazırlanması ve konsolide edilmesi de benchmarking (kıyaslama) bile bu çalışmaların dayandırılması
ayrı uzmanlık konusudur. Şirketlere dışardan profesyonel destek gereken çok önemli ve geniş bir konudur.
vermeye hazır iş geliştirme danışmanları mevcuttur. İlk aşamada İşte bu şekilde, etkili bir iş planı ve yeterli kaynak ile
kendilerine sorulması gereken soru; uzmanlığın hangi konuları destekleyerek işletmenizin rekabet gücünü artırabilir, gelişmesini
kapsayacağıdır. Zira iş geliştirme danışmanlığından önce yukarda sağlayabilirsiniz. Swot analizi ile başlayarak, analiz sonuçlarına
saydığım konuların uzmanlığına ihtiyaç vardır. Örneğin finans göre hedef belirleyerek ve bu sonuçlara ulaşmak için strateji
alanında donanımlı bir iş geliştirme uzmanı ticari performansı geliştirme konularında alışkanlık yaratabilirsiniz.
düşük buldu diyelim. Peki, mağaza yerleşimi açısından iyileştirme Son zamanların modası; mevcut işten gelecek kaynaklarla
önerilerini nasıl oluşturacaktır? Yanlış ürün portföyünü nasıl girilen yeni bir kulvara “yeni iş geliştirme” tanımının uygun
düzeltecektir ? bulunmasıdır. Hatalı bulduğumu söylemeliyim.
Örneğin hard discount zinciriniz var ve süpermarket işine de
“Narsist kişilik iş geliştirmeye engeldir” giriyorsanız, yeni kulvarı tamamen ayırıp, bunu bağımsız olarak
Böylece departmanların performansını incelemek mümkün olsa ele alamazsınız. İki konsept birbirini olumlu veya olumsuz
da gerekli değişim önerilerini oluşturmak o kadar da kolay olmaz. anlamda etkilemeye devam edeceğinden, ayrı yönetilseler
Neticede; ne dışardan alınacak iş geliştirme danışmanlığı, ne bile aynı iş geliştirme prosedürüne tabi tutmanız gerekecektir.
de işletme içinden tayin edilecek bir iş geliştirme uzmanı kesin Umarım bu konudaki kafa karışıklığına ışık tutabilmişimdir.
çözüm değildir. Bu kişiler sadece organizasyonu başlatabilir ve