Page 74 - Perder 45. Sayı
P. 74
jİtal dönüşüm72
Perakendede verİ
anlamlandırma
Veri anlamlandırma sayesinde müşterinin hakkında bilinecek konuların sayısı artar.
Örneğin cep telefonumuzun GSM operatörü, kapsama alanlarından gelen veriyi inceleyerek
tuttuğumuz takımı, maça gitme sıklığımızı, hatta taraftarlık seviyemizi bulabilir. Hafta içinde
farklı yerlerde, hafta sonlarında veya maç saatlerinde stadyumda olduğumuzu görebilir.
Perakende dünyasında verilerle ilgilenen herkes, konuların sayısı artar. Örneğin cep telefonumuzun GSM
ABD’li süpermarket zinciri Target’in “bir ergenin operatörü, kapsama alanlarından gelen veriyi inceleyerek
hamileliğini babasından önce bilmesi” öyküsünü tuttuğumuz takımı, maça gitme sıklığımızı, hatta taraftarlık
duymuştur. Benzer şekilde, “ABD’de bankaların bir seviyemizi bulabilir. Hafta içinde farklı yerlerde, hafta
erkeğin 2 yıl içinde boşanma ihtimalini %80’in üzerinde bir sonlarında veya maç saatlerinde stadyumda olduğumuzu
oranda bilmesi” öyküsü de çoğunluk tarafından bilinmektedir. görebilir. Yağmur, çamur, kar demeden bir takımın her
Müşteri verilerinin nerede ve ne amaçla kullanılacağının maçına gidiyorsak “fanatik”; sadece kendi sahamızdaki
öğrenilmesi ve iyi anlamlandırılması ile bilinemeyenlerin maçlara gidiyorsak “taraftar”; sadece derbi maçlarına
azalması, gerek birer birey olarak müşterilerin, gerekse gidiyorsak “derbici” diye adlandırabilir ve iletişimini buna göre
genel eğilimlerin ve değişimlerin erkenden öğrenilmesini ve ayarlayabilir.
şirketlerin gerekli önlemleri almasını sağlar. Anlamlandırma kesinlikle sadece satın alınan ürünler ile
Şirketler verilerini operasyonel açısından değil, müşteriyi sınırlı kalmamalıdır. Müşterinin şirketimize (fiziksel veya
tanımak ve anlamak için incelediklerinde, farklı ipuçları sanal ortamlarda) dokunduğu her seferi anlamlandıracak bir
bulurlar. Verilerin müşteri davranışlarını anlayacak şekilde beceriye sahip olmalıyız. Örneğin:
yorumlanmasına veri anlamlandırma denir. Örneğin, İşlem yerleri:
müşterinin satın aldığı konserveler incelendiğinde bezelye, • Hafta içi işyeri yakınından, hafta sonunda evinin yakınından
türlü, turşu, parça domates, közlenmiş patlıcan, közlenmiş mı alışveriş yapıyor?
biber, salça, barbunya fasulye, bamya, yaprak sarma, ton • Büyük alışverişlerini toptancı mağazadan, küçük
balığı, komposto, reçel… gibi tüm malzemeler konserve diye alışverişlerini evin yakınından mı yapıyor?
tanımlanabilir. Oysa müşteri davranışına göre yorumlanırsa, • Cuma günleri, caminin yakınındaki marketi mi kullanıyor?
farklı noktalara ulaşılır. Örneğin, barbunya fasulye, yaprak • Değişen günlerde, semt pazarlarının olduğu yerlerde mi
sarma ve ton balığı konserveleri hazır yemek anlamına gelir; kullanılıyor? Birden fazla semt pazarı mı, yoksa sadece evinin
bezelye, salça gibi konserveler ise, evde yemek yapıldığını veya işyerinin yakınındaki mi?
anlamamıza yardımcı olur. Satın alınan ürünler daha • Yazın tatil yörelerine gidiyor mu? Tatilini büyüdüğü şehirde mi
ayrıntılı incelendiğinde, müşterinin yeme alışkanlıkları (diyet geçiriyor?
ürünler, kepekli ekmekler, et veya balık tüketimi, vb.) hatta • Hep aynı yöreye, yılın aynı günlerinde mi gidiyor → Devre
aşçılık düzeyi (un, kabartma tozu, yufka, ıspanak demeti veya mülk veya yazlık.
yıkanmış paketlenmiş ıspanak, salata malzemesi veya hazır • Arada Göçek Marina’dan ve Bodrum Marina’dan alışveriş
salata) bile anlaşılabilir. yapmış, kasaba içindeki dükkânlardan hiç alışveriş yapmamış
Veri anlamlandırma sayesinde müşterinin hakkında bilinecek ise tekneyle tatil yapıyor.
Perakendede verİ
anlamlandırma
Veri anlamlandırma sayesinde müşterinin hakkında bilinecek konuların sayısı artar.
Örneğin cep telefonumuzun GSM operatörü, kapsama alanlarından gelen veriyi inceleyerek
tuttuğumuz takımı, maça gitme sıklığımızı, hatta taraftarlık seviyemizi bulabilir. Hafta içinde
farklı yerlerde, hafta sonlarında veya maç saatlerinde stadyumda olduğumuzu görebilir.
Perakende dünyasında verilerle ilgilenen herkes, konuların sayısı artar. Örneğin cep telefonumuzun GSM
ABD’li süpermarket zinciri Target’in “bir ergenin operatörü, kapsama alanlarından gelen veriyi inceleyerek
hamileliğini babasından önce bilmesi” öyküsünü tuttuğumuz takımı, maça gitme sıklığımızı, hatta taraftarlık
duymuştur. Benzer şekilde, “ABD’de bankaların bir seviyemizi bulabilir. Hafta içinde farklı yerlerde, hafta
erkeğin 2 yıl içinde boşanma ihtimalini %80’in üzerinde bir sonlarında veya maç saatlerinde stadyumda olduğumuzu
oranda bilmesi” öyküsü de çoğunluk tarafından bilinmektedir. görebilir. Yağmur, çamur, kar demeden bir takımın her
Müşteri verilerinin nerede ve ne amaçla kullanılacağının maçına gidiyorsak “fanatik”; sadece kendi sahamızdaki
öğrenilmesi ve iyi anlamlandırılması ile bilinemeyenlerin maçlara gidiyorsak “taraftar”; sadece derbi maçlarına
azalması, gerek birer birey olarak müşterilerin, gerekse gidiyorsak “derbici” diye adlandırabilir ve iletişimini buna göre
genel eğilimlerin ve değişimlerin erkenden öğrenilmesini ve ayarlayabilir.
şirketlerin gerekli önlemleri almasını sağlar. Anlamlandırma kesinlikle sadece satın alınan ürünler ile
Şirketler verilerini operasyonel açısından değil, müşteriyi sınırlı kalmamalıdır. Müşterinin şirketimize (fiziksel veya
tanımak ve anlamak için incelediklerinde, farklı ipuçları sanal ortamlarda) dokunduğu her seferi anlamlandıracak bir
bulurlar. Verilerin müşteri davranışlarını anlayacak şekilde beceriye sahip olmalıyız. Örneğin:
yorumlanmasına veri anlamlandırma denir. Örneğin, İşlem yerleri:
müşterinin satın aldığı konserveler incelendiğinde bezelye, • Hafta içi işyeri yakınından, hafta sonunda evinin yakınından
türlü, turşu, parça domates, közlenmiş patlıcan, közlenmiş mı alışveriş yapıyor?
biber, salça, barbunya fasulye, bamya, yaprak sarma, ton • Büyük alışverişlerini toptancı mağazadan, küçük
balığı, komposto, reçel… gibi tüm malzemeler konserve diye alışverişlerini evin yakınından mı yapıyor?
tanımlanabilir. Oysa müşteri davranışına göre yorumlanırsa, • Cuma günleri, caminin yakınındaki marketi mi kullanıyor?
farklı noktalara ulaşılır. Örneğin, barbunya fasulye, yaprak • Değişen günlerde, semt pazarlarının olduğu yerlerde mi
sarma ve ton balığı konserveleri hazır yemek anlamına gelir; kullanılıyor? Birden fazla semt pazarı mı, yoksa sadece evinin
bezelye, salça gibi konserveler ise, evde yemek yapıldığını veya işyerinin yakınındaki mi?
anlamamıza yardımcı olur. Satın alınan ürünler daha • Yazın tatil yörelerine gidiyor mu? Tatilini büyüdüğü şehirde mi
ayrıntılı incelendiğinde, müşterinin yeme alışkanlıkları (diyet geçiriyor?
ürünler, kepekli ekmekler, et veya balık tüketimi, vb.) hatta • Hep aynı yöreye, yılın aynı günlerinde mi gidiyor → Devre
aşçılık düzeyi (un, kabartma tozu, yufka, ıspanak demeti veya mülk veya yazlık.
yıkanmış paketlenmiş ıspanak, salata malzemesi veya hazır • Arada Göçek Marina’dan ve Bodrum Marina’dan alışveriş
salata) bile anlaşılabilir. yapmış, kasaba içindeki dükkânlardan hiç alışveriş yapmamış
Veri anlamlandırma sayesinde müşterinin hakkında bilinecek ise tekneyle tatil yapıyor.