 
          serbest köşe
        
        
          54
        
        
          İ
        
        
          ş hayatının son senelerde en çok ihtiyaç duyduğu çalışmalardan
        
        
          biridir. Üstelik ticarete konu olan şirketlerin, çalışanlarını tüccar haline
        
        
          getirebilmeleri için suyu getirenle testiyi kıranı ayırma mecburiyetleri
        
        
          vardır. Yoksa sabah sekiz, akşam on sekiz aralığında çalışan ve gözü
        
        
          saatte olan personel grupları ile çalışmak zorunda kalırsınız ki, böyle bir
        
        
          ticari şirketin performansı son derece sınırlı kalır.
        
        
          Genellikle bazı perakende zincirlerde, mağaza çalışanları için ciroya
        
        
          endeksli ve sembolik gelir uygulamalarını izliyoruz. Bahsettiğim
        
        
          değerlendirme asla bu değildir.
        
        
          Kişiyi bütün yönleri ile ele almak ve hem kişisel gelişim, hem de
        
        
          mesleki beceri açılarından ölçüme tabi tutmak hedef olmalıdır. Elbette
        
        
          değerlendirmenin subjektif olan kısmı da vardır. Ama bu kısmın bile sağlam
        
        
          gözlemlere dayandırılması ve net şekilde fotoğraflanması iyi olur. Zira
        
        
          neticede bu işlemler; kariyer gelişimi, fazla gelir, iş akdinin feshi veya eğitim
        
        
          desteği gibi çok değişik olası sonuçlar üretecektir.
        
        
          
            “Her şirketin reçetesi özel olmalıdır”
          
        
        
          Performans değerlendirme; elde rakamsal hedefler, çalışma standartları ve
        
        
          şirketin etik değerleri olmadan başlayamaz. Çalışanlara, kendi şirketlerine
        
        
          özel ve her departman için ayrıntılı olarak beklentiler işin en başından
        
        
          açıklanmalıdır.
        
        
          Bazı akademisyenlerin açıkladığı; önceden belirlenmiş genel standartların
        
        
          her şirkette ölçme işlemi için aynen uygulanması, beklenen faydayı
        
        
          sağlamaz. Zira hastaların ve doktorların farklı olduğu, hastalıkların da aynı
        
        
          olmadığı asla unutulmamalıdır. Bu bakımdan her şirketin reçetesi özel
        
        
          olmalıdır. Aynı işletmenin farklı lokasyonlardaki satış noktalarında bile
        
        
          beklentiler aynı olamaz. O zaman bu regülatör görevini üstlenebilecek ve
        
        
          farklı göstergeleri tanımlayabilecek donanımlı amirlere ihtiyaç vardır.
        
        
          Çalışmanın ilk aşamasında her kademedeki çalışanlarda aranacak ortak
        
        
          özelliklerin tespiti gerekir. Örneğin güvenirlik, çalışma arkadaşlarıyla
        
        
          iletişim, kılık kıyafet ve kişisel bakıma dikkat, verilen işleri zamanında
        
        
          yapmak gibi… İkinci aşamada ise, departman işleyişine paralel
        
        
          standartların belirlenmesi uygundur. İşte bu konu da sadece İK
        
        
          departmanına bırakılamaz. İhtisas konularının ilgili departmanlar
        
        
          tarafından ağırlıklarıyla birlikte belirlenerek İK Yönetimine teslim edilmesi
        
        
          doğru yöntemdir. Bazı standartlar objektif sonuçlara göre, bazı standartlar
        
        
          da amirin subjektif görüşüne göre şekillenebilir. Satış departmanında
        
        
          çalışanlar için; ciro hedefi, kâr hedefi, masraf hedefi, stok tutma süresi,
        
        
          ortalama sepet tutarı, kayıpların oranı gibi rakamsal sonuçlar esas
        
        
          alındığı gibi, mağaza tertip düzeni, temizlik ve hijyen, müşteri ilişkileri, raf
        
        
          ömürlerinin takibi  gibi amirin takdirine dayalı görüşler de karnede yer
        
        
          almalıdır. Satın alma departmanında çalışanlar için; kategori ciro hedefi,
        
        
          kategori kar hedefi, stok devir hızı, sipariş karşılama oranı, ödeme vadeleri
        
        
          ortalaması gibi rakamsal sonuçlar esas alındığı gibi tedarikçi ilişkileri,
        
        
          diğer departmanlarla ilişkiler, marka pazar paylarının rafa doğru yansıyıp
        
        
          yansımadığı gibi amirin takdirine dayalı görüşler de değerlendirmeye
        
        
          esas alınmalıdır. Lojistik departmanında çalışanlar için; kalite kontrol,
        
        
          stok kontrol, envantere hâkimiyet, mal kabul ve sevkiyat planlarındaki
        
        
          Performans
        
        
          değerlendİrme
        
        
          
            Ercüment Tunçalp
          
        
        
          Danışman