Perder 41. Sayı - page 77

75
Kaynağımız
“insan”
. Ve kimilerinin düşüncesinin tersine
“sınırsız”
bir kaynak da değil üstelik. Tercihimiz yetişmiş
insan gücü olduğundan işimiz biraz daha zorlaşıyor. DİE’nin
verilerine bakıldığında genç nüfustaki işsizlik oranı %19,2.
Mevcut markalarımızı, bu nüfusun tercih edeceği şekilde nasıl
dizayn edebiliriz? Güçlü perakende markaları için yapmamız
gerekenler nelerdir? Genç nüfusun oluşturduğu Y Kuşağı’nı
artık eleştirmeyi bırakıp, anlamaya tanımaya dönük çalışmalar
yapmamızın zamanı gelmedi mi!
Mevcut personelin çalışma şartlarında iyileştirmeler yapabil-
meliyiz. Perakende yasası hafta Sonu tatilini ve veya açılış/
kapanış saatlerini beklentilerimiz seviyesinde karşılamaz ise
meslek odalarından, PERDER’lerden prensip kararları çıkara-
bilmeliyiz.
Mevcut altyapının (çalışan ve diğer) iyileştirilebilmesi için
elbette işletme kârlılığı esas. Bu sebepten kâr elde etmeyen
mağazalar, gözden geçirilmeli ve kapatılmalıdır. Yan yana
plansız şubeleşmeler, rekabeti işletme elinden tüketici eline
geçirdiği gibi, bu yatırım şekli birlikteliğimizi aynı zamanda
da yeni çalışanının sisteme getirdiği yükle birlikte işletme
finansmanını da olumsuz etkilemektedir. DİE’nin hane halkı
tüketici harcamaları çalışmasına baktığımızda gıda ve alkolsüz
içecekler segmentinde bir geriye gidiş söz konusudur. 2002’de
toplam gelir içindeki dağılımı %26,7’lerde iken 2013’te bu oran
%19,9’lara gerilemiştir. Özetle, tüketicinin bütçesinden gıda
perakendesine ayrılan pay küçülmüştür! Diğer taraftan tüketici
bütçesinden ulaştırmaya ayrılan payda ciddi bir artış söz konu-
sudur: %8,7’lerden %17,4’e ulaşmıştır. Perakendeye döndüğü-
müzde tüketicinin yakınında, mahallesinde olan perakendeci
bütçedeki ulaşım giderini aşağı çektiği için elbette birinci sıra-
da tercih ediliyor olabilir. Ancak tercih edeceği yan yana açıl-
mış birçok mağaza tüketicide oluşturduğu bu iyileştirmeyi ne
yazık ki perakendecinin bütçesinde oluşturmuyor. Bir marka
için şube sayısı eşittir güç de demek. Ancak, gücümüz işimizi
güçleştiriyor ise yatırımların tekrar tekrar değerlendirilmesini,
sektör çalışanının beklentilerini karşılayabilmek, eğitimli iş
gücü ile hizmet veren memnun müşteriler oluşturabilmek ve
elbette işletme karlılığı ve sürekliliği için talep ediyoruz. Plansız
şubeleşmenin getirdiği işgücü talebi ne yazık ki, sektörün eği-
timli insan gücünün çok üstünde. Kaynakları her alanda etkin
değerlendirecek işletme stratejileri tüm aşamalarda birbirini
domino taşı gibi iyi ya da kötü yönde hızla etkileyecektir.
Her alanda etkin paylaşımın getirdiği sinerjiye inanıyoruz.
Doğru işe doğru insan için referansın paylaşımına ve referansın
gizliliğine dikkat diyoruz!
Mağaza sayısı arttıkça, büyüme sürdükçe insan kaynakları yöneti-
mi kritik başarı faktörü haline geliyor. Doğru insan kaynaklarının
sağlanması için eğitimlerin sürekli olması gerekir. Bu eğitimleri
tüm personelin bir arada alması gerekiyor. İnsan kaynakları
yönetimi bir zincir, o zincirin halkası bir yerden kırılırsa depodaki
personeli eğitmenizin anlamı kalmaz. Bu zincirin tüm halkalarının
konuyu öğrenmesi gerekiyor.
Perakende karmaşık bilimsellik içeren bir meslek kolu haline
geldi. Dolayısıyla büyüme seçeneğini seçen perakendeciler,
kontrol-denetimmekanizmalarını oluştururken hem bu karma-
şık bilimselliği kullanmak hem de bunu çalışanlarının sahaya
yansıtabileceği netlikte raporlama yapmak zorunda. Yani bizler,
veriyi elde etmek için karmaşık sistemler kurmalı ama bu veriyi
kullanılacak şekilde basitleştirmeliyiz. Elde ettiğimiz verileri
verimli şekilde sahaya yansıtabilmek ise, ancak iyi eğitimli ve uz-
manlaşmış çalışanlar sayesinde olacaktır. Biz, bunu sağlamak için
hem Türkiye Perakendeciler Federasyonu bünyesindeki eğitim-
lerden ve projelerden faydalanıyoruz hem de kendi bünyemizde
sürekli eğitim çalışmaları gerçekleştiriyoruz. Ayrıca Pamukkale
Üniversitesi’nin sektöre eleman yetiştirmek için gerçekleştirdiği
çalışmaları destekliyoruz.
Gelecek yıllarda Türkiye’deki perakendecilerin komşu ülkelerde,
uzak coğrafyalarda yatırım yaparak ,20 yıla varmadan dünyada
söz sahibi olacağına inanıyoruz. Bunu yapabilecek yeteneğe ve
cesarete sahibiz. Genç kuşaklar gıda perakendeciliğinde teori ile
pratiği birleştirerek önemli işlere imza atmaya başladılar. Son
dönemde yönetim kademesinde de genç kuşakların kendilerini
yetiştirmek adına istekli ve kararlı olduğunu gözlemliyorum. Bu
da sektörümüzün geleceği adına umut verici bir gelişme.
Yönetİm ve sahadakİ bİrİmler
bütünleşİk çalışmalı
Hasan Hüseyin Pekdemir
Pekdemir Yönetim Kurulu Üyesi
Dosya
1...,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76 78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,...124
Powered by FlippingBook