Page 59 - PERDER 36
P. 59
in olup olmadığı belirlenerek ihtiyaç duyulması halinde, eğitim halinde ceza takip eden her bir ay için katlı olarak uygulanır.
programında veya eğiticilerde değişiklik yapılır veya eğitim Cezalar idari para cezası niteliğinde olup, itiraz hakkı mevcuttur.
tekrarlanır. Müfettişlerin çalışanlar için yaşamsal yakın tehlike arz eden
İşçilerin eğitim ve kültür dereceleri de nazara alınmak şartıyla, noksanlıklar ve durumlar görmesi halinde ise; bu işyerlerinde
işveren uyarı levhaları ile yetinmeksizin, kullanma talimatları işi durdurma veya işyerini kapatma yetkileri de bulunmaktadır.
düzenleme, eğitim çalışmaları yaparak bu konularda işçilere
deneyim kazandırma, işçileri sürekli denetleyip, alınmış önlemlere 6331 sayılı kanunun uygulaması
uymayı alışkanlık haline getirme, önlemi yerine getirmeyen işçiyi İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği alanıyla ilgili sorunların çözümüne
işbaşı yaptırmama yetkilerine ve sorumluluğuna sahiptir. yönelik hükümlerin tek bir yasayla düzenlenmemiş olması,
yargılama aşamasında zorluklara yol açmaktadır. Konuya ilişkin
İşyerlerinde denetim hükümlerin değişik yasalarda yer alması her yasanın çıkarılış
İşyerleri, işçi sağlığı ve iş güvenliği açısından Çalışma ve Sosyal amacına uygun yorumlama yapılması sırasında uygulamacıları
Güvenlik Bakanlığı İş Müfettişleri tarafından denetlenir. İşyerleri zor durumda bırakmaktadır. Bu yorumlamalar sırasında zaman
faaliyete geçmeden önce, işyerleri ile ilgili bilgileri devletin zaman yaratılan çelişkili durumlar ise Yargıtay tarafından giderilip
denetimine sunarak, işyeri projelerinin mevzuata uygunluğunun yasal boşluklar içtihatlarla doldurulmaya çalışılmaktadır.
onayını isterler. Bu aşamada yapılan denetimlerde getirilen Yasa koyucu, kanun düzenlemesinde işyerinde alınabilecek
öneriler doğrultusunda yapılacak değişikliklerle tehlikelerin önüne bütün güvenlik önlemleri açısından işverenleri sorumlu kılmakta,
geçildiği gibi, daha sonradan yapılmak zorunluluğunda kalınacak işçilerin sorumluluğu ise sadece alınacak bu önlemlere uymakla
olan değişikliklerin getireceği maliyetler ortadan kaldırılmış sınırlandırılmaktadır. Fakat işçiler alınmış olan önlemlere
olur. İşyerinin faaliyete geçmesinden sonra yapılan programlı uymak ve tehlikeli bir durum yaratmamak için gereğinden de
denetimlerde, üretime geçilmiş olan işyerlerinde alınmış olan fazla dikkatli ve tedbirli davranmak ve çalışmak zorundadırlar.
önlemlerin devam edip etmediği hususları ile kuruluş öncesi Aksi takdirde İş Kanunu, işçinin kendi isteği veya savsaklaması
denetimden geçme zorunluluğu bulunmayan işyerlerindeki yüzünden iş güvenliğini tehlikeye düşürmesi durumunda işverene
durumları kontrol edilmektedir. Müfettişler, bu denetimler işçinin hizmet akdini bildirimsiz ve tazminatsız feshetme yetkisi
sırasında işçiler için yaşamsal bir yakın tehlike bulunmayan vermektedir. Ayrıca kendi kusuru ile zarara uğrayan işçinin işverene
noksanlıklar tespit ettikleri takdirde bir defaya mahsus olmak tazminat açısından başvurma hakkı, kusuru oranında ortadan
üzere giderilmesi için uygun bir süre verebildikleri gibi ceza da kalkmış olacaktır.
uygulayabilirler. Ancak tespit edilen noksanlıkların bir sonraki
kontrol teftişte yapılmamış olması halinde kesin olarak ceza
uygularlar. Bu noksanlıkların yapılmamasının devam etmesi
programında veya eğiticilerde değişiklik yapılır veya eğitim Cezalar idari para cezası niteliğinde olup, itiraz hakkı mevcuttur.
tekrarlanır. Müfettişlerin çalışanlar için yaşamsal yakın tehlike arz eden
İşçilerin eğitim ve kültür dereceleri de nazara alınmak şartıyla, noksanlıklar ve durumlar görmesi halinde ise; bu işyerlerinde
işveren uyarı levhaları ile yetinmeksizin, kullanma talimatları işi durdurma veya işyerini kapatma yetkileri de bulunmaktadır.
düzenleme, eğitim çalışmaları yaparak bu konularda işçilere
deneyim kazandırma, işçileri sürekli denetleyip, alınmış önlemlere 6331 sayılı kanunun uygulaması
uymayı alışkanlık haline getirme, önlemi yerine getirmeyen işçiyi İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği alanıyla ilgili sorunların çözümüne
işbaşı yaptırmama yetkilerine ve sorumluluğuna sahiptir. yönelik hükümlerin tek bir yasayla düzenlenmemiş olması,
yargılama aşamasında zorluklara yol açmaktadır. Konuya ilişkin
İşyerlerinde denetim hükümlerin değişik yasalarda yer alması her yasanın çıkarılış
İşyerleri, işçi sağlığı ve iş güvenliği açısından Çalışma ve Sosyal amacına uygun yorumlama yapılması sırasında uygulamacıları
Güvenlik Bakanlığı İş Müfettişleri tarafından denetlenir. İşyerleri zor durumda bırakmaktadır. Bu yorumlamalar sırasında zaman
faaliyete geçmeden önce, işyerleri ile ilgili bilgileri devletin zaman yaratılan çelişkili durumlar ise Yargıtay tarafından giderilip
denetimine sunarak, işyeri projelerinin mevzuata uygunluğunun yasal boşluklar içtihatlarla doldurulmaya çalışılmaktadır.
onayını isterler. Bu aşamada yapılan denetimlerde getirilen Yasa koyucu, kanun düzenlemesinde işyerinde alınabilecek
öneriler doğrultusunda yapılacak değişikliklerle tehlikelerin önüne bütün güvenlik önlemleri açısından işverenleri sorumlu kılmakta,
geçildiği gibi, daha sonradan yapılmak zorunluluğunda kalınacak işçilerin sorumluluğu ise sadece alınacak bu önlemlere uymakla
olan değişikliklerin getireceği maliyetler ortadan kaldırılmış sınırlandırılmaktadır. Fakat işçiler alınmış olan önlemlere
olur. İşyerinin faaliyete geçmesinden sonra yapılan programlı uymak ve tehlikeli bir durum yaratmamak için gereğinden de
denetimlerde, üretime geçilmiş olan işyerlerinde alınmış olan fazla dikkatli ve tedbirli davranmak ve çalışmak zorundadırlar.
önlemlerin devam edip etmediği hususları ile kuruluş öncesi Aksi takdirde İş Kanunu, işçinin kendi isteği veya savsaklaması
denetimden geçme zorunluluğu bulunmayan işyerlerindeki yüzünden iş güvenliğini tehlikeye düşürmesi durumunda işverene
durumları kontrol edilmektedir. Müfettişler, bu denetimler işçinin hizmet akdini bildirimsiz ve tazminatsız feshetme yetkisi
sırasında işçiler için yaşamsal bir yakın tehlike bulunmayan vermektedir. Ayrıca kendi kusuru ile zarara uğrayan işçinin işverene
noksanlıklar tespit ettikleri takdirde bir defaya mahsus olmak tazminat açısından başvurma hakkı, kusuru oranında ortadan
üzere giderilmesi için uygun bir süre verebildikleri gibi ceza da kalkmış olacaktır.
uygulayabilirler. Ancak tespit edilen noksanlıkların bir sonraki
kontrol teftişte yapılmamış olması halinde kesin olarak ceza
uygularlar. Bu noksanlıkların yapılmamasının devam etmesi