52
        
        
          Mesleki eğitim
        
        
          bir eğitim türü olmaktan çok; birey, toplum
        
        
          ve ekonomik yapı ilişkileri içinde ele alı-
        
        
          nacak ve değerlendirilebilecek bütünlüklü
        
        
          bir eğitim olarak kabul edilmelidir. Mesleki
        
        
          eğitim, sadece bilgi ve beceri kazandırma
        
        
          süreci değildir. İnsanın çok yönlü kuşatıl-
        
        
          mışlığı  içinde birbirleriyle, iş alanlarıyla ve
        
        
          devletle ilişkilerinde kendilerini koruyup,
        
        
          geliştirebilecekleri yetkinlikte yetiştirilmesi
        
        
          çok önemlidir. İnsanlar sadece makine kul-
        
        
          lanan, hizmet eden mekanik canlılar değil-
        
        
          dir.  Eğitim anlayışı ve ortamı, bireyin kendi
        
        
          ilgileri doğrultusunda yaşamasına destek
        
        
          olacak bir özellik taşımalıdır.
        
        
          Bireyin bütünlüğünü oluşturan nitelikler,
        
        
          eğitim etkinliğinin temel amaçlarından bi-
        
        
          ridir. Bu boyutlar genel olarak KIŞISEL GE-
        
        
          LIŞIM (bireyi özgün ve değerli bir varlık ola-
        
        
          rak geliştiren, kendine güvenini, yaşamdan
        
        
          zevk almasını sağlayan, sanatsal, kültürel,
        
        
          düşünsel ve daha ileri eğitim almaya hazır
        
        
          olma yönünde gelişme sağlayan ve  bece-
        
        
          riler  kazandıran v.b), ÜRETİM  YETENEĞİNİ
        
        
          GELİŞTİRME (o dönemde ve o toplumda
        
        
          geçerli üretici olma yeterliklerini gelişti-
        
        
          ren ve geçim faaliyetlerini dikkate alan) ve
        
        
          DEMOKRATİK  bir TOPLUMDA  YAŞAYABIL-
        
        
          ME  ve DESTEKLEME (yurttaşlık, demokrasi
        
        
          değerleri, insan haklarına saygı, siyasal ve
        
        
          toplumsal yaşama katılma) şeklinde belirti-
        
        
          lebilir. Bireyin bütünlüklü gelişimi, belirli bir
        
        
          dönem içinde aldığı eğitimin tüm boyutları
        
        
          karşılamaya çalışmasına bağlı olacaktır!
        
        
          Uluslararası  sermayenin gelişimi, eğitim
        
        
          süreci içinde mesleki teknik eğitimi ön pla-
        
        
          na çıkarmıştır. Fakat mesleki teknik eğitim,
        
        
          sadece ekonomik yapının geliştirilmesi için
        
        
          talebin karşılanmasında değil, aynı zaman-
        
        
          da temel seviyede bilgi ve beceriye sahip in-
        
        
          san kaynaklarının karşılanmasında da etkin
        
        
          rol oynamaktadır.
        
        
          Günümüzde gerçekleştirilen bilimsel tek-
        
        
          nolojik gelişmeler, mesleklerin nicelik ve
        
        
          niteliklerinde hızlı değişimlere yol açmak-
        
        
          tadır. Ülkeler, sanayinin ve hizmet sektörü-
        
        
          nün ihtiyaç duyduğu işgücü gereksinimini,
        
        
          uluslararası deneyimlerden de yararlanarak
        
        
          kendi koşullarına göre oluşturdukları mesle-
        
        
          ki-teknik eğitim yöntemleri ile karşılamak-
        
        
          tadır. Eğitimin temel amaçlarından biri de;
        
        
          insan niteliklerini geliştirmek,  insan hakları
        
        
          ve temel özgürlüklere karşı duyarlığı  arttır-
        
        
          maktır. İyi yetişmiş insan gücü, teknolojinin
        
        
          ilerlemesi ile ortaya çıkan bireysel ve top-
        
        
          lumsal uyumsuzlukları da en aza indirecek
        
        
          bir özellikte olmalıdır.
        
        
          Teknoloji, toplumsal çevrenin ve sanayi-
        
        
          nin yapısını etkileyerek bireylerin teknoloji
        
        
          kullanımına yönelik nitelik ve donanım ka-
        
        
          pasitelerinin gelişimini zorunlu kılmakta-
        
        
          dır.   Mesleki eğitimin tarihsel gelişimine
        
        
          bakıldığında mesleki eğitim ve iş gelişimi
        
        
          dünyanın her yerinde geleneksel doku ve
        
        
          sosyo-kültürel yaşamla iç içe  olmuş ve
        
        
          bunlardan sürekli etkilenmiştir. Batı’da,
        
        
          Rönesans ve Reform hareketlerini izleyen
        
        
          dönemde özellikle 17. ve 18. yüzyıllarda
        
        
          eğitim anlayışında birçok yeniliklerin yer
        
        
          aldığı görülmektedir. Özellikle fakir ve suçlu
        
        
          çocukların eğitimi için endüstri okullarının
        
        
          açıldığını görmekteyiz. Bir yandan da öncü
        
        
          eğitim hareketleri, çağdaş teknik eğitimin
        
        
          iş-eğitim bütünlüğüne dayalı kuramsal te-
        
        
          melleri geliştirilmiştir.
        
        
          Ülkemizde iş yaşamı ve eğitimi, 18. yüzyıla
        
        
          kadar geleneksel yöntemlerle ve daha çok
        
        
          esnaf sanatkâr kuruluşlarınca yürütülmüş-
        
        
          tür. Bu kurumlar; Selçuklular’da “Ahilik”,
        
        
          Osmanlılar’da “Lonca”  ismi ile faaliyet yü-
        
        
          rütmüşlerdir. Bugünkü anlamda ilk mesleki
        
        
          ve teknik eğitimin temeli diyebileceğimiz
        
        
          kuruluş ise, 19. yüzyılda Mithat Paşa tara-
        
        
          fından kimsesiz çocukların yatılı tarzda eği-
        
        
          tilerek bir meslek edinmelerini sağlamaya
        
        
          yönelik olarak açılan “Islahhane”lerdir.
        
        
          Okula dayalı yaygın ve sistemli meslek eği-
        
        
          timi ise, Cumhuriyet dönemiyle başlamıştır.
        
        
          21. yüzyıl,  insanlığın bilimde, teknolojide
        
        
          çok hızlı bir değişim ve gelişme içine girdiği
        
        
          ve buna paralel olarak her alanda bir “ye-
        
        
          niden yapılandırma” ihtiyacı duyduğu bir
        
        
          süreçtir. Bu gelişme en başta eğitim kurum-
        
        
          larını etkilemektedir.
        
        
          Bugün birçok geleneksel meslek yapısında
        
        
          değişim yaşanmakta, hatta ortadan kalkan
        
        
          birçok meslek bulunmaktadır. Hiçbir meslek
        
        
          de, öğrenildiği özelliklerde devam etme-
        
        
          mektedir. Öğrenme kaynakları çeşitlenmek-
        
        
          te ve okullarla sınırlı kalmamaktadır. Diğer
        
        
          yandan, insanların yaşamları boyunca mes-
        
        
          leklerini birkaç kez değiştirebildikleri görül-
        
        
          mektedir. Dünyada mesleki ve teknik eğitim
        
        
          ortaöğretim çağında verilmesine rağmen,
        
        
          son yıllarda bu anlayıştan vazgeçme eğilimi
        
        
          ağırlık kazanmaktadır.
        
        
          Bu kapsamda yaşam boyu eğitim, ortaöğ-
        
        
          retim sonrası eğitim düzeyi meslek edinme
        
        
          ve edinilen mesleki bilgi  becerilerini geliş-
        
        
          tirme/ yenileme alanı olmalıdır. Bütün bu
        
        
          genel doğrular bir hizmet sektörü olan pe-
        
        
          rakende sektörümüzde de değerlendirilmeli
        
        
          ve uygulama alanı yaratılmalıdır.  Bu sonuç
        
        
          daha nitelikli ve kalifiye eleman yetiştiril-
        
        
          mesinde önemli bir kilometre taşı olacaktır.
        
        
          Mesleki eğitim, bilgi beceri ve tutum kazan-
        
        
          dırma yoluyla bireyi  bir ya da daha fazla
        
        
          kategoride ele alınabilecek mesleklere ha-
        
        
          zırlayan ve yöneten bir eğitim türü olarak
        
        
          görülebilir. Mesleğe ilişkin olarak ayrım
        
        
          yapmayı sağlayan temel dayanak ise; bilgi,
        
        
          beceri ve tutumlarda uzmanlaşma ve fark-
        
        
          lılaşma yaratmaktır. Mesleki eğitim genel
        
        
          eğitimin bir parçası olarak düşünülebilece-
        
        
          ği  gibi, mesleki eğitimde de genel  eğitim-
        
        
          den yararlanılması zorunludur.
        
        
          Bu şekilde ortaya çıkan mesleksel olanlarla,
        
        
          genel olan arasındaki ayrışmanın zaman
        
        
          içinde değişmesi durumu mesleki eğitime
        
        
          de yansımakta ve mesleki eğitimin içeriği,
        
        
          yapılanması, genel eğitimle ilişkisini de sü-
        
        
          rekli gözden geçirmeyi gerektirmektedir.
        
        
          Bu anlamda, tüm zamanlar için geçerli bir
        
        
          mesleki eğitim kalıbı çıkarıp buna bağlan-
        
        
          mak yerine, mesleksel olan ve genel olan
        
        
          ilişkisi içinde bireylerin farklılaşmasının
        
        
          sınırlarını, verili toplumsal, ekonomik ve
        
        
          teknolojik çerçeve içinde dinamik olarak
        
        
          tanımlamak ve yeniden gözden geçirmeye
        
        
          açık olmak gereklidir.
        
        
          Mesleki eğitimin toplum ve birey üzerin-
        
        
          deki etkileri, bireyin kişisel gelişimi, top-
        
        
          lumun demokratik gelişimi ve üretim ye-
        
        
          teneklerinin geliştirilmesi boyutlarının bir
        
        
          etkileşimi olarak  ele alınabilir. Bu çerçe-
        
        
          vede, mesleki eğitim kendi başına, teknik
        
        
          uzmanlık ile tasarlanabilen ve gözlenebilen
        
        
          Ekber IŞIK
        
        
          TPF Eğitim Danışmanı
        
        
          Uluslararası  sermayenin gelişimi, eği-
        
        
          tim süreci içinde mesleki teknik eğitimi
        
        
          ön plana çıkarmıştır.
        
        
          perder
        
        
          
            serbest köşe